Най-голямата компания в света по оборот сред продаващите стоки и услуги чрез интернет – Amazon, е използвала алгоритъма с кодово име „Project Nessie“, с цел да повиши цените по начин, който би бил последван от конкурентите на компанията. Това съобщи Wall Street Journal, като се позова на редактирани части от дело за монопол, заведено срещу дружеството от Федералната търговска комисия.
Източници, запознати с въпроса, твърдят, че алгоритъмът е помогнал на Amazon да подобри печалбата си от стоки в категориите за пазаруване. Но значителното влияние на компанията в електронната търговия е довело до повишаването на цените, в сравнение с тези на конкурентите. Например, в моментите, когато последните не са повишили цените си до нивото на Amazon, алгоритъмът, който вече не се използва, автоматично връщал продуктите към техните обичайни цени.
Технологичният гигант се е възползвал от алгоритъма Nessie за нещо, което служителите наричат „промоционална спирала“. Това определение се използва, когато Amazon реагира на намалените цени от конкурентите, като например Target.com, и останалите дружества го последват с подобни намаления.
След като Target.com завършва своята разпродажба, Amazon и други конкуренти запазват ниската си цена, тъй като все още отговарят взаимно на ценовите си нива. Това споделят бивши служители, които са били част от екипа, работещ с алгоритъма и стратегиите за ценообразуване.
Алгоритъмът е помогнал на Amazon да подобри маржовете си. Съдебният иск на Федералната търговска комисия включва промяна на оценката за това колко се твърди, че е „извлякла от американските домакинства“ тази практика. В редактираният документ също така се посочва, че това е помогнало на компанията да генерира значителна „свръхпечалба“. Според източник, запознат със ситуацията, Amazon успешно е генерирала приходи в размер на над 1 милиард долара, като е използвала този алгоритъм.
Ето какво коментира представител на компанията:
“Project Nessie беше проект с проста цел – да се опитаме да спрем съпоставянето на цените, така че да не води до необичайни резултати, при които цените стават толкова ниски, че са неустойчиви. Проектът се изпълняваше няколко години сред подгрупа от продукти, но не сработи както очаквахме, така че се отказахме от него преди няколко години.“
Проектът Nessie представлява един от многото примери, където доминиращата позиция на Amazon на пазара има силно влияние върху увеличаването на потребителските цени в търговията на дребно, твърдят от Федералната търговска комисия.
В изявление от миналата седмица адвокатът на Amazon Дейвид Заполски коментира, че Федералната търговска комисия не е наясно как работи онлайн ценнообразуването и как работи конкуренцията.









