Следващите няколко години ще бъдат от голямо значение за електронната търговия. Експертите твърдят, че пазарната стойност има потенциала да достигне 5,4 трилиона долара до 2026г. и да представлява 27% от всички продажби на дребно.
В настоящия момент в сектора на електронната търговия, има множество фактори, които играят важна роля. В този доклад ще се фокусираме върху бъдещите възможности за приходи в електронната търговия, като се акцентира върху пазаруването на живо и социалната търговия. Освен това, ще разгледаме как марките използват новаторски технологии като изкуствен интелект (AI) и разширена реалност (XR) с цел подобряване на бъдещото клиентско изживяване.
Бъдещи приходи от лайвстрийм
Доклад за 2023 г. прогнозира, че приходите от пазаруване на живо ще надхвърлят 31 милиарда долара до края на годината. Това е почти три пъти повече от стойността на пазара през 2021 година.
В доклада се твърди още, че до 2026г. пазаруването на живо може да донесе 67,8 милиарда долара и да представлява повече от 5% от общите приходи от електронна търговия.
От няколко години пазаруването на живо е популярно в Китай. През 2022г. годишните приходи там са достигнали над 500 млрд., а през 2023г. се очаква този брой да нарасне с 40%, като достигне 723 млрд. Това представлява повече от 24% от цялата електронна търговия в Китай.
Очаква се пазаруването на живо да представлява почти една четвърт от всички разходи за електронна търговия в Китай до края на 2023 г.
Приемането в САЩ бавно настига Китай, но според прогнозите интересът от страна на марките и потребителите вероятно ще се повиши през следващите години. Голяма част от този бъдещ растеж се очаква да дойде от по-младите поколения.
Въпреки че 31% от по-възрастното поколение в Съединените щати не са наясно с лайвстриймовете, 45% от поколението Z го познават много добре. Пазаруването на живо е най-популярно сред поколението Z и милениумите.
Най-популярните продукти, включени в лайвстриймовете са модни артикули (36%), козметика (7,6%) и хранителни продукти (7,4%). Седмицата на модата в Ню Йорк през 2023г. беше най-добрият пример за лайвстрийм. Марката за дамско бельо Adore Me излъчи на живо своето модно шоу и предложи на зрителите възможността да закупят визиите директно от стрийма.
Бъдещи приходи от социалните мрежи
Данни на DataReportal от април 2023г. разкриват, че близо 25% от хората споделят една от основните причини, поради които използват социалните мрежи и тя е, за да намерят продукти, които да закупят.
През 2021 г. 68% от потребителите са направили поне една покупка чрез социалните мрежи. До 2022 г. 98% от потребителите заявяват, че планират да направят същото през следващите 12 месеца. През 2021г. всеки потребител е похарчил около 400 долара годишно. Но този брой е скочил с над 26% през 2022г. до 518 долара. Прогнозите показват, че средният разход на купувач в социалните мрежи ще надхвърли 930 долара до 2025г.
И дори и да не направят покупка, много потребители използват социалните медии като основен канал за търсене на марки. Според DataReportal повече от 48% от хората на възраст 16-34 години споделят, че социалните мрежи са техният основен канал за получаване на информация за брандове.
Shopify съобщава, че почти една трета от фирмите възнамеряват да увеличат маркетинга в социалните медии през следващите няколко години. До 2026 г. общата стойност на разходите за реклама в социалните медии се очаква да надхвърли 358 милиарда долара.
Интересът към търсенето на „реклами в Pinterest“ се е увеличил рязко през последните месеци. Само през последната година приходите на Pinterest от реклами за покупки са нараснали с повече от 40%. До 2026 г. се очаква платформата да достигне повече от 4 милиарда долара приходи от реклама.
Бъдещи AI иновации
Настоящите възможности на изкуствения интелект вече предизвикват сътресения в няколко индустрии. Секторът на електронната търговия не е по-различен и изглежда, че AI ще повлияе драматично на нейното бъдещето.
Търсенето на „ecommerce AI“ е нараснало с повече от 400% през последните пет години. AI предоставя на търговците видимост на потребителското поведение, каквато не сте виждали досега.
Тези платформи могат да събират данни за всеки ход, който клиентът прави на уебсайта за електронна търговия и автоматично да задействат операции, които ще насърчат клиента да остане на него и да направи покупка.
Тази информация включва показатели като поведение при сърфиране, процент на добавени към количката продукти, време за покупка и напускане на количката. McKinsey съобщава, че повече от 70% от потребителите очакват персонализирано изживяване. И марките, които го правят правилно, генерират 40% повече приходи, според компанията.
Но според друго проучване 32% от потребителите смятат, че основният проблем при пазаруването онлайн е липсата на възможност за откриване. Близо 25% смятат, че проблемът е в неподходящите препоръки.
AI може да реши тези проблеми. Например, вместо да въведете запитване в лентата за търсене и да се надявате да откриете нещо, което ви харесва, AI може да разбере какво наистина иска отделният клиент.
Друг тип AI предлага личен помощник за пазаруване за потребителите, който много прилича на чатбот. Клиентът споделя на асистента от какво се нуждае, защо се нуждае от него, какъв е бюджетът и т.н.
След това асистентът предлага подходящите продукти заедно с блогове или друго съдържание на марката, което е свързано с тях и може да бъде полезно за потребителя. Компании като Shopify, Mercari и ShopWith AI наскоро дебютираха с този вид технология.
Версията на Mercari се нарича Merchat AI и се захранва от ChatGPT. Той все още е в бета версия, но е достъпен за всички клиенти.
Помислете за генериране на изображения или описания на продукти. Някои търговци вече търсят генеративни AI платформи, за да поемат тези задачи. Например, Copy.ai генерира текстове за блогове, социални медии и имейл маркетинг.

Jasper е друга генеративна AI платформа, която изглежда обещаващ инструмент за ръководителите. AI платформата е в състояние да създава продуктови описания и съдържание на уебсайтове, които съответстват на марката. Той също така предлага AI арт генератор. Към края на 2022 г. Jasper е оценен на 1,5 млрд. долара.









