С наближаването на коледните празници и периода на празничното пазаруване сравнително голям процент използват телефони и таблети, за да търсят оферти и да пазаруват онлайн. За да бъдете подготвени за най-натоварения сезон за онлайн пазаруване през годината, е важно да знаете как се използват данните ви в популярните приложения.
Според проучването на екипа на Atlas VPN eBay и Amazon Shopping са платформите, които събират най-много потребителски данни от анализираните приложения за Android. eBay събира 28 точки данни, а Amazon – 25 точки данни, обхващащи 11 типа данни, включително лични, финансови и данни за местоположението.
Данните, като име, телефонен номер, метод на плащане и точно местоположение, също са групирани в по-широки типове данни.
За този доклад екипът на Atlas VPN е направил анализ на потребителските профили в Google Play на 60 популярни приложения за Android в категорията за пазаруване. Приложенията са класирани въз основа на това колко информационни точки за потребителя събират.
Приложенията за анализ са избрани от класациите на App Figures за най-добрите приложения за пазаруване в Android за 2023 г. Анализираните приложения представляват набор от приложения за пазаруване, препродажба, купуване сега и плащане по-късно и предложения за отстъпки.
Приложението „Купи сега, плати по-късно“ Afterpay заема третото място, като събира 22 точки данни от 7 типа данни. Забележително е, че Afterpay е единственото приложение, за което е установено, че не само събира, но и споделя съобщения в приложението, имейли, SMS съобщения и кредитна информация с трети страни – практики, свързани с поверителността, предвид чувствителната информация.
Всяка от тези компании – Lowe’s, iHerb и Vinted – събира по 21 точки данни. Подобно на това, гигантът в областта на домашните потреби Home Depot и китайският сайт за електронна търговия Alibaba.com събират по 20 точки данни в 9 типа данни. Приложението за пазаруване на стоки втора употреба Poshmark също събира значителна информация за потребителите – 19 точки данни в рамките на 7 категории.
Приложенията Nike, OfferUp, Wayfair, craigslist, ASOS и H&M допълват списъка на 15-те най-добри с по 18 точки данни. От всички 60 анализирани приложения се откроява приложението Kohl’s, което не събира никакви данни за потребителите.
Всяко трето от четири приложения споделя вашите данни
Въпросите, свързани с поверителността на приложенията за пазаруване за Android, се простират далеч отвъд събирането на данни. Тъй като онлайн пазаруването през мобилни устройства става все по-популярно с всяка изминала година, потребителите може да не осъзнават колко много от техните данни не са в безопасност.
От 60-те анализирани приложения 75% споделят данните ви с трети страни. Не всички видове събрани и споделени данни представляват сериозна заплаха за вашата лична информация. Така например типовете данни за активността в приложението и за неговата информация и производителност, които се споделят от 52% и 38% от приложенията, обикновено се използват за подобряване на потребителското изживяване.
Въпреки това е установено, че 58% от приложенията за пазаруване споделят лична информация с трети страни, като например вашето име, имейл адрес, телефонен номер или дори домашния ви адрес.
Освен това 52% от приложенията споделят идентификационните номера на устройствата или други данни с трети страни. Идентификаторът на устройството е индивидуален набор от цифри и букви, който се използва за идентифициране на всеки смартфон или таблет в света и служи като цифров пръстов отпечатък.
Повече от една трета (37%) от приложенията разкриват на трети страни и финансова информация, включително информация за плащания и история на покупките. Освен това 28% от приложенията за пазаруване споделят точно или приблизително местоположение.
Дори снимки и видеоклипове се обменят с трети страни от 18% от приложенията. Някои приложения (7 %) стигат дотам, че споделят съобщения или имейли в приложението и SMS. Информацията относно здравословното състояние и физическата форма е споделена от 2 приложения, а файловете и документите, аудиото, контактите или данните за сърфиране в интернет – от 1 приложение.









