Скорошното ребрандиране на социалната мрежа Twitter на X от Илон Мъск е стъпка към целта на главния изпълнителен директор да разработи „приложение за всичко“. Според визията на Мъск X ще бъде мястото, където ще можете да общувате с приятелите си, да поръчвате хранителни стоки, да гледате видеоклипове и да управлявате финансите си – и всичко това на една платформа.
Неговото последно изявление може би ви е накарало да се запитате какво представлява приложението „Всичко“ и дали наистина имате нужда от такова? Предполагам, че на повечето от нас приложение за всичко им звучи доста интригуващо. Подобно универсално приложение има потенциала да бъде широко разпространено в ЕС, ако е добре проектирано и е полезно за потребителите.
Но има много пречки, които застават на неговия път – от опасенията за неприкосновеността на данните до изграждането на по-голяма потребителска база.
Какво представлява приложението „Всичко“?
Приложението „Всичко“, известно още като „супер приложение“, предлага широк набор от функции – от социални мрежи до онлайн пазаруване и финансови услуги. По същество то е синтез на много приложения, които може би често използвате, като Instagram, Uber, WhatsApp и PayPal.
Предназначението на подобно приложение за всичко е да улесни ежедневните задачи, като спести време и усилия, необходими за използването на множество платформи. Чрез партньорства с обслужващи трети страни приложението „Всичко“ създава екосистема, в която потребителите могат да превключват между различни задачи, без да се налага да напускат приложението или да инсталират други на устройствата си.
През последните няколко години подобни приложения набраха популярност, особено в някои азиатски страни. Потребителите оценяват повишената ефективност и удобството да разполагат с всички свои контакти и любими функции на приложенията на едно място.
Това многофункционално приложение предлага комуникационни услуги – съобщения, обаждания и социални мрежи, както и много финансови услуги, като мобилни плащания за peer-to-peer транзакции и WeChat Pay, което помага на потребителите да управляват плащания на сметки и инвестиции.
Широката популярност на WeChat преобрази начина, по който хората в Китай общуват и изпълняват ежедневните си задачи. То се превърна в основно приложение за над 1 милиард потребители и е важен маркетингов инструмент за много предприятия.
Други примери за приложения за всичко включват Line в Япония и KakaoTalk в Южна Корея.
Какви са опасенията за поверителността и сигурността?
За да функционира, подобно приложение трябва да събира голямо количество данни, включително лична информация, списъците ви с контакти, местоположението ви и дори статистика колко често използвате приложението.
Потребителите често не са напълно наясно колко от техните данни се събират и споделят. Кога за последен път внимателно прочетохте политиката за поверителност на дадено приложение? Някои приложения съхраняват данни за продължителни периоди от време, дори след като потребителят е напуснал приложението. Съхраняването на толкова много данни на едно място също увеличава риска от злоупотреба.
Този голям обем на проследяване поражда опасения относно наблюдението и профилирането на потребителите, особено в държави със слаби закони за защита на данните. приложението „Всичко“ може да бъде обект на правителствено наблюдение и заявки за данни, което допълнително застрашава неприкосновеността на личния живот на потребителите. Освен това приложението може да споделя тези данни с доставчици на услуги от трети страни.
WeChat е критикувана за събирането на данни, политическата цензура и наблюдението. Проучвания установиха, че WeChat изпълнява правителствени и полицейски искания за данни и информация, така че може да се използва като инструмент за наблюдение и за цензура на съдържанието. Някои държави са забранили или обмислят да забранят WeChat поради съображения за сигурност.
За да се справим с опасенията за неприкосновеността на личните данни, приложенията трябва да бъдат прозрачни по отношение на практиките си за събиране на данни. Ако това се случи потребителите ще бъдат по-отворени да приемат подобни приложенията за всичко. От значение те да имат възможност да управляват настройките си за поверителност и да изтриват данните си.
Създаването на потребителска база
Трудно е да се предвиди дали дадено приложение ще се наложи. Рекламата може да мотивира някого да изтегли приложението, но често думите от уста на уста са много по-ефективни. Когато видите, че все повече ваши приятели се присъединяват към определена платформа за социални медии и вие сигурно ще се изкушите да изтеглите това приложение, за да не го пропуснете.
Добрата сигурност и защитата на личните данни не са достатъчни, за да се изгради силна потребителска база – приложението трябва да бъде и лесно за използване. Въпреки че целта на приложението е да събере всичко на едно място, някои потребители може да се окажат объркани от претрупания интерфейс. Познатите икони, навигация и терминология могат да помогнат на потребителите да се чувстват по-комфортно и да ги насърчат да използват приложението повече.
Освен това едно приложение с толкова много функции изисква много ресурси, като например място за съхранение и изчислителна мощност. Потребителите с по-стари мобилни устройства могат да бъдат разочаровани от бавното зареждане или бъгването, което ще ги откаже от използването на приложението за всичко.
И така, къде остава X? приложението „Всичко“ има да извърви дълъг път, преди да се превърне в приложение за всичко, а многобройните промени на Мъск в платформата вече карат потребителите да я напускат в търсене на заместител на Twitter.









