Тодор Терзиев основател и управител на NSR HR & Consulting. Занимава се с консултантска дейност и подбор на персонал. Помогнал е на повече от 3000 човека да намерят своята нова, по-добра работа. Тодор Терзиев е и официално сертифициран треньор, ментор и говорител на Зиг Зиглар корпорация.
Има ли неудобни въпроси по време на интервю за работа?
Да. Интервюто за работа не е разпит и личните въпроси, които не са свързани пряко с естеството на работа, са неетични. Интервюто е двустранен процес, в който взаимното уважение е на първо място.
Кой е основният съвет, който бихте дали на човек, който ще се явява на интервю за работа?
Да бъде подготвен. Да се е запознал с дейността на компанията, с основните трудови характеристики на позицията, за която кандидатства. Да задава въпроси.
Въпросите са полезни и за двете страни, демонстрират интерес към това, което се случва в компанията, а и са най-нормален стремеж да получиш допълнителна информация. Задаването на въпроси дава възможност на кандидата да разбере дали това е правилното място за него. Въпроси със сигурност ще се породят, ако слуша внимателно какво се говори по време на интервюто.
Какви са предимствата и недостатъците на видео интервюто за работа?
Със сигурност спестява време – може да се проведе навсякъде и отвсякъде; времето, изгубено в придвижване се спестява. Може би най-ценният позитив за компаниите за подбор на персонал е фактът, че видео интервюто остава – можем да го гледаме отново, да го изпратим на заинтересованите страни за оценка, анализ и подбор. Видео интервютата могат да се използват и за обучение на персонала по темата за работа и управление на интервюта.
Негативите са свързани с техническите проблеми от една страна – всеки, който е използвал програми за видео разговори, знае, че има моменти, в които си зависим от странични фактори – лошо качество на връзката, прекъсване, насичане, което е пречка при подбор на хора.
За кандидати, които не са свикнали с видео интервю, това може да бъде нож с две остриета. Личният контакт все още остава предпочитан от голям процент от хората – както работодатели, така и търсещи работа.
Какво трябва да правят компаниите в социалните мрежи, за да станат атрактивни за потенциални служители? Можете ли да дадете съвети за успешен employer branding?
Краткият ми отговор се състои от 3 думи: честност, човечност и автентичност. Пълно е с наръчници как да се държим в социалните мрежи, но не бива да забравяме, че за да изградим доверие и да ни припознават качествени хора, трябва да се придържаме към горните 3 правила.
Ако трябва да съм по-конкретен – Вие и Вашите служители трябва да излъчвате общи послания в социалните мрежи, да обяснявате идеите си по сходен начин, да споделяте еднакви ценности, да демонстрирате едно и също поведение, да имате общи цели и общи критерии за успех и професионализъм. Всичко това да не е „за пред хората“ в социалните мрежи, а да е честно, човешко и автентично усещане за общност и сплотеност.
Как се промени бизнеса Ви в условията на пандемия?
Всеки бизнес преживя сътресения с настъпването на пандемията. Разбира се, от първостепенно значение беше и е да опазим здравето – нашето и на хората, с които работим. NSR като компания за подбор на персонал трябваше да дава адекватни отговори и да взима бърза решения в абсолютно непредвидима среда, да се адаптираме бързо, да реорганизираме режима си на работа. Наложи ни се да ангажираме, мотивираме и намираме хора в изцяло онлайн среда. Всичко това трябваше да се случи много бързо и насред екстремни условия, за които никой не беше подготвен.
Кога създадохте NSR и каква е мисията Ви?
Създадох NSR през 2015 година с една основна цел – да развиваме политика на корпоративна социална отговорност като начин за развитие и успех на бизнеса. Основах моята компания и посветих силите си да откриваме уменията, целите, желанията, възможностите както на отделните личности, така и на бизнеса. Полагаме всички усилия за развиване, подобряване и постигане на по-добро и балансирано съществуване. И съм щастлив и горд с всичко, което аз и екипът ми постигнахме – помогнахме на повече от 3000 души да намерят своята нова и по-добра работа. Работили сме с множество компании, както чужди така и български, в проекти, свързани с подобряване на обществения имидж, производствените мощности и меките умения на служителите в тях. Професионалното развитие и удовлетвореността от работа са основни фактори за подобряване качеството на живота на всеки човек, така че мисля, че всеки ден постигаме основната си мисия – да правим света и, в частност България, по-добро място за живеене. Да бъдем част от развитието, а не да сме пасивни, недоволни наблюдатели на заобикалящата ни реалност.
Работното място на бъдещето през вашите очи?
Виждам бъдеще с повече гъвкавост и повече хибридни работни места. Много компании, където естеството на работа позволява, ще приложат т.нар. „хоум офис“ като дългосрочно решение. Други ще дадат възможност на служителите си да се върнат в офис, но да не са там всеки ден. С отдалечената работа идва промяна и в работната културата. Със сигурност, ще бъдат необходими нови практики за изграждане на ангажираност и мотивация при изцяло или частично дистанционна заетост.
Кои са тенденциите на пазара за човешки ресурси, които следите с най-голям интерес?
Пак ще употребя думата „гъвкавост“ – тенденция, която ще се засилва, както по отношение на работното място, така и по отношение на работното време. Свидетели сме на много примери в това отношение – отдалечената заетост, работата от къщи, темата за въвеждането на 4-дневна работна седмица, която е на дневен ред в редица държави.
Мисля, че класическият офис, такъв, какъвто го познавахме, с работно време от 9 до 5 ще, все повече ще отстъпва място на хибридните работни пространства и заетост.
Бизнесът, който избира професионализмът пред задължителното ходене в офис и производителността пред фиксираното работно време със сигурно ще има успех.
Агенция за подбор на персонал и фирмени консултации от NSR.BG