В сряда Amazon беше обвинена от Федералната търговска комисия на САЩ. Причината е включването на милиони потребители в платената абонаментна услуга Amazon Prime без тяхно съгласие, след което е затруднила и прекратяването на услугата.
Съдебният иск е подаден във федералният съд в Сиатъл, като в него се твърди, че компанията „съзнателно е подмамила милиони потребители” да се регистрират в Prime, където членовете плащат по 139 долара годишно, за да се възползват от безплатна доставка, видео стрийминг и достъп до 100 милиона песни. В изявлението си Amazon сподели, че твърденията на FTC са „неверни спрямо фактите и закона“.
От FTC споделиха, че компанията е използвала „манипулативни, принудителни или измамни дизайни на потребителския интерфейс, известни като „тъмни модели“, за да подмами потребителите да се запишат за автоматично подновяване на абонаменти за Prime“.
Ето какво коментира, Лина Кан, председател на FTC:
„Amazon измами и вкара хората в капана на повтарящи се абонаменти без тяхното съгласие, което не само разочарова потребителите, но и им струва значителни пари.“
Съдебният иск е едно от няколкото действия, предприети от администрацията на президента Джо Байдън, предназначени да овладеят огромната пазарна мощ на големите технологични фирми, за да защититят потребителите.
FTC споменаха още, че Amazon Prime е най-голямата абонаментна програма в света, генерираща 25 милиарда долара приходи годишно. Услугата управляват голяма част от обема на продажбите на Amazon, тъй като има повече от 200 милиона членове по целия свят.
В изявлението си Amazon каза: „Истината е, че клиентите харесват Prime и дизайнът и е лесен за използване“.
От компанията отбелязаха още, че е „притеснително“ FTC да съобщи за този съдебен иск, без да ги уведоми, по време на техните дискусии с членовете на екипа им, за да се уверият, че те разбират фактите, контекста и правните въпроси.
Съдебният иск е подаден в сряда, когато Amazon обяви датите за юли на своето голямо събитие за продажби Prime Day. В исковата молба се посочва още, че под значителен натиск от страна на Федералната търговска комисия (FTC) Amazon е променила процеса на анулиране през април, но „нарушенията продължават“ и все още „изисква пет щраквания на настолен компютър и шест на мобилно устройство, за да могат потребителите да анулират техните абонаменти“.
Акциите на Amazon поскъпнаха с 0,2% в следобедната търговия. От март 2021 г. насам FTC разследва процесите на регистрация и анулиране на програмата Prime.
Според оплакванията потребителите, които са се опитали да се откажат от услугата Prime, са били изправени пред множество сложни стъпки, за да изпълнят задачата за анулиране. Агенцията заяви, че Amazon нарича този процес вътрешнофирмено „Илиада“, по името на дългата епична поема на Омир.
От агенцията споменаха също, че Amazon не е предоставила информацията, поискана от разследващите. Това е било с цел да забави разследването на FTC.
Старши анализаторът на Insider Intelligence, Евелин Мичъл-Улф, коментира, че „FTC дава пример с Amazon, но е доста обичайно компаниите да затрудняват анулирането на акаунт, отколкото създаването на такъв“.
И добави още:
„Пазарната мощ на Amazon може да се окаже в неин минус в този случай, тъй като за Федералната търговска комисия няма да е трудно да докаже, че потребителите наистина са ощетени, ако Amazon възпрепятства възможността им да се възползват от своя избор да прекратят членството си в Prime“.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Собствен голям езиков модел с изкуствен интелект разработва китайската компания Ant Group YouTube пуска своя първи официален видеоканал за пазаруване Бъдещето на електронната търговия









