В социалната мрежа X, известна преди като Twitter, бяха разпространени изображения от военните операции и отвличанията в Израел – Хамас. Въпросната дезинформация в платформата затрудни потребителите да преценят какво се случва.
През уикенда X отбеляза няколко публикации като подвеждащи или фалшиви, включително видеоклип, за който се твърди, че показва израелски въздушни удари срещу Хамас в Газа. Гледанията бяха хиляди, а споделените постове бяха маркирани от платформата като подвеждащи. Според направената проверка на CNBC, десетки публикации със същото видео и надпис не са били маркирани от системата на X.
Разнообразното прилагане на правилата идва дни след като NBC News съобщи, че X е съкратила екипа си за дезинформация и интегритет на изборите. От компанията посочиха, че малко преди Хамас да предприеме изненадващата си атака, социалната мрежа X е премахнала заглавията от връзките в платформата. Това направи външните връзки трудно различими от обичайните снимки, споделяни в X.
Преди Илон Мъск да придобие Twitter, ръководството на компанията беше отделило значителни ресурси за борба с манипулираната или подвеждаща информация. След като милиардерът пое управлението и преименува платформата, той намали броя на служителите в екипите, посветени на борбата с дезинформацията, и разкритикува предишната работа на компанията с правителството на САЩ по дезинформацията Covid-19.
Под ръководството на Мъск X даде предимство на маркирането на съдържание, управлявано от потребителите, с Community Notes – съществуващата преди това функция, известна като Birdwatch. Но проучване на ЕС от месец септември установи, че въпреки наличието на тази функция, която добавя контекст към публикациите, дезинформацията е била по-откриваема в X и е получавала повече ангажираност, отколкото в която и да е друга платформа на социалните медии.
Алекс Голдънбърг, анализатор в Института за изследване на мрежовата опасност, сподели относно дезинформацията и подстрекателството, че често е забелязвал как постовете, ако са на английски език, се разглеждат с огромно внимание, но тези на арабски се пренебрегват. Той допълни, че NCRI е отбелязал ръст на „преработени видеоклипове и снимки от по-стари конфликти, които се свързват, понякога умишлено, с този конкретен конфликт“.
Потребителите забелязаха въздействието на промените в модерирането на съдържанието в X и някои от тях дори станаха жертва на споделянето на дезинформация в платформата.
„Забележително е как Елон Мъск унищожи това, което може би беше най-доброто нещо в Twitter: възможността да получиш относително точни и надеждни данни в реално време, когато има криза“, написа в понеделник в X Пол Бернал, професор по ИТ право в Университета на Източна Англия.
Въпреки че правителствената проверка сега присъжда на определени акаунти сребърна отметка, проверката за известни личности и репортери беше постепенно преустановена в полза на платената проверка на Twitter Blue, което прави „още по-трудно да се установи дали изпращачът на дадено съобщение или неговото съдържание е автентично“, каза Голдънбърг.
Някои пропагандни видеоклипове, създадени от Хамас, също се разпространяват в X. Въпреки че терористичната организация е забранена в повечето платформи за социални медии, включително X, тя продължава да споделя видеоклипове в Telegram. Тези видеоклипове – включително някои от последното нападение срещу Израел – често се споделят отново в X, казва Голдънбърг пред CNBC. А това може да има реални последици.
Платената проверка уж повишава публикациите и коментарите на даден потребител в X, а някои публикации, маркирани като подвеждащи, идват от тези проверени потребители. Самият Мъск на няколко пъти е подсилвал такива постове – както във връзка с конфликта в Украйна, така и наскоро в Израел. В неделя Мъск насърчи 160-те си милиона последователи да последват два акаунта, които според Мъск имат „добро“ съдържание за конфликта.









