Първата продажба и печалбата са два свещени момента за основателя на стартъп. А когато започвате, получаването на „плюс“ обикновено изглежда като нещо извън реалността и за първи път продажбата на продукт е реалистична мечта.
Ще говорим за това, как да се сбъдне една приказка и да стигнем до първата продажба от нулата, и как да намерим клиенти за стартъп. Предлагаме ви три начина: пускане на минималната версия на продукта, продажбата на „обещания“ и краудфандинг.
Пускане на минималната версия на продукта
Очевидно: ако искате да продавате, направете продукт и го продайте! Но програмистите често забавят разработването на продуктите и не могат да ги пуснат.
Не мислете за натоварването, свръх архитектурата, избора на „правилни“ езици и рамки, по-добре помислете, че вашият проект няма един-единствен потребител. Направете минимума на това, което сте замислили и го дайте на хората. Направете го възможно най-бързо!
Друга често срещана грешка е желанието да се формализира всичко наведнъж: договори с индивидуален предприемач, договори между членовете на екипа и т.н. Същият принцип работи и тук: направете всичко много просто и много бързо. Например, можете да сключите договор в свободна форма. И не бързайте да плащате данъци, защото не сте спечелили нищо.
Продажба на „обещания“ при стартъп
Става дума за продажба на продукт, който все още не е създаден. Правите прототип на бутон, текстово описание, GIF, видео, презентация – накратко, всичко, което ще даде на хората ясна представа за вашия продукт. След това искате пари предварително и само след това правите самият продукт и го давате на потребителите.
Както разбирате, най-трудното тук е да се гарантира доверие. Направете го по всякакъв начин: продавайте на познати хора (това не е грях), обадете се на лицето, срещнете се лично.
И не се страхувайте! Дори ако не успеете с първата продажба, просто дайте на хората обратно парите.
Най-голямата неочакваност на начина е в това, че „обещанията“ се продават много по-лесно, отколкото минималната версия на продукта. Ако се замислите, това е логично. Обещанията са идеални: те нямат бъгове, показват не само минималната версия, но и продукта в бъдеще. В крайна сметка, хората купуват лично от вас в жива комуникация, а не от бездушна услуга, което също играе роля.
Но има и уловка: ако „обещанията“ са дадени с гръм и трясък, това не означава, че те ще купуват готовия продукт по същия начин. Реални покупки може да не се случват, докато самият продукт не достигне нивото на обещания.
Краудфандинг и стартъп
Crowdfunding е институционализирана продажба на обещания. Тук можете да кажете, обикновено с помощта на видео и текстово описание, какво искате да направите. Хората, които харесват продукта, който сте измислили, дават пари, и едва след това го правите. Разликата е, че всичко се случва на специална платформа.
Може да изглежда, че платформата ще ви донесе повече купувачи, но това не е така. Тя по-скоро обезпечава доверие от непознати. Но трябва да ги привлечете сами.
Може да се сблъскате с факта, че crowdfunding ще мине с гръм и трясък, но „нетните“ продажби ще се забавят. От една страна, вероятността от това е ниска поради големия брой хора, а от друга страна, винаги се добавя нотка благотворителност към краудфандинг, което е добро по време на кампанията, но не и след нейното завършване.









