Бизнесът в България има един огромен плюс – глобалните тенденции, които се развиват пред очите ни, се налагат тук с известно закъснение. Това позволява на всеки да бъде с крачка напред, стига да има енергията да въвежда иновации, с които да бъде по-ефективен, и по-печеливш. Един от тези необратими мегатрендове е заместването на традиционните платежни услуги с мобилните плащания, при които вместо с кеш или карта транзакцията се извършва от телефона. Прогноза на глобалната маркетингова компания Juniper Research показва, че в рамките на следващите пет години плащанията от смартфон (наричани за прецизност мобилни устройства с контрол на достъпа от биометрични данни) ще се повишат над три пъти. Сумата им ще се увеличи от 332 млрд. долара за 2022 г. до 1.2 трлн. долара през 2027 г. Според Juniper причините за това са голямото проникване на смартфони и новите регулации, които подкрепят този нов пазар както в САЩ, така и в Европа.
“В развиващите се пазари като България може да се реализира значителен ръст на мобилните плащания, не само защото този сектор тук е все още девствен, но и защото техническите изисквания са изпълнени”, смята Детелина Момчева, директор на Settle България, един от основните двигатели на тази промяна у нас.
Кой ползва такава услуга?
Settle е сред водещите норвежки стартъпи, който предоставя възможност за приемане на мобилни плащания. В сътрудничество с MFG компанията разпространява услугите си и в България от март миналата година, като в този относително кратък срок привлече над 80 000 потребители. Те получават безплатно мобилно приложение, с което могат да с лекота да управляват средствата по различни свои платежни карти. Демографският профил на използващите норвежкия мобилен портфейл у нас показва, че една значителна част – над 30% от тях – са хора на възраст над 40 години или такива, които живеят в малки населени места. Тоест далеч не само младите жители на столицата и големите градове, които са очевидните потенциални потребители на услуга за мобилни плащания, са изкушени от удобствата и изгодните предложения на Settle.
“Това, което забелязваме е, че потребителите на Settle правят почти точна проекция на цялото българско общество”, обяснява Детелина Момчева.
Основната част от тях живеят в големите градове, но също така присъстват и жители на градчета и села, представители на различни етнически групи, поравно мъже и жени, както пенсионери, така и гимназисти. “Приемаме го за успех, тъй като целта ни не е да създадем затворена общност, а да предоставим по-добри условия за управление на финансите, които са подходящи и разбираеми за всички членове на обществото ни”, добавя тя. Именно широкият кръг на потребителите, както и постоянният им ръст са сред причините, поради които Settle вече няколко месеца е на първо място сред приложенията в сфера “Финанси” на най-използваната операционна система за смартфони в България – Android на Google.
Сред факторите на успеха на Settle са стабилната интернет връзка и нивото на проникване на смартфони у нас. По данни на НСИ към края на 2021 г. 72% от българското население използва смартфони и имат достъп до бърза интернет връзка през тях. Прогнозите на мобилните оператори показват, че тези сравнително високи цифри устойчиво ще се увеличават, в което се крие и огромният потенциал за бъдещо развитие на мобилните плащания у нас. Банкнотите, монетите, платежните карти и ПОС-терминалите представляват допълнителни средства, които опосредстват плащанията. За разлика от тях мобилните плащания нямат нужда от нищо допълнително, освен онова, което хората вече са избрали да използват за ежедневна комуникация, работа и развлечение – смартфоните. Според доклад на PwC още през 2024 г. обемът на мобилните плащания в глобален план ще задмине този на разплащанията с карти.
Очакваните ползи за търговците
За търговците мобилните плащания имат няколко ключови предимства. От една страна те понижават дела на “изоставените колички”. От друга те дават лесен и безпроблемен метод за възстановяване на средства обратно към клиента при объркана поръчка например и по този начин засилват доверието между потребител и продавач. А Settle се отличава, тъй като разполага с екип, базиран в България, който съдейства на търговците при интеграцията и провеждането на кампании.
Така разрастването на потребителската база на Settle върви успоредно с привличането на най-разнообразни търговци, които осигуряват на потребителите си възможността да плащат директно през смартфона си. Последният от тях е онлайн супермаркетът Parkmart, който прави доставки на висококачествени хранителни продукти за София, Варна и Бургас. Мобилно плащане през Settle е интегрирано и в първото българско мобилно приложение за лекарства Help2Go, а платформата за отстъпки Cashway избра да го използва за обратно изплащане на кешбек към своите потребители. Естествено партньорство бе формирано и с двете водещи български платформи за покупка и продажба на криптовалути xChange.bg и Altcoins.bg. Основният проблем, който Settle решава при тях е, че позволява на клиентите да създадат и платят поръчка мигновено.
“Така те си гарантират, че няма да има особена разлика в курса на обработване на заявката от момента на регистрирането ѝ до получаване на клиентското плащане. Това е предимство спрямо банковите преводи”, коментира Никифор Илиев, основател и управител на xChange.bg.
При банковия превод сделката често се приключва от 24 до 72 часа след поръчката и вече при съвсем различен курс.
Интеграциите в мобилните приложения и в интернет сайтовете на тези магазини прави потвърждаването на покупката значително по-лесно за потребителите – само с няколко клика на телефона, без досадното въвеждане на данни по карта и изпращането на 3-D код за потвърждение. По същата логика Settle е успешен платежен партньор и на първия български изцяло онлайн застрахователен брокер Boleron и на водещия онлайн магазин за вина и алкохолни напитки Seewines.
Settle може да се използва и от физически търговски обект, който не разчита на онлайн каналите за продажби. Един от най-добрите примери за успешно интегриране на мобилните плащания в офлайн физически обект са магазините за винтидж дрехи Frea. Те разработиха специална схема с отстъпки при плащане със Settle, чрез която увеличават потреблението в дни от седмицата, които принципно са с по-слаб трафик. Освен това Frea активно използват мобилните плащания на Settle при провеждането на pop-up събития на открито. По този начин дават допълнителна платежна възможност на потребителите си на всяко едно място и без да зависят от други устройства, като ПОС-терминали.
“През последната година успяхме да натрупаме доста клиенти, които използват апликацията без проблем. Изпращат ни сумата с няколко клика и готово! Няма търсене на дребни, няма изчисляване на ресто, няма излишни стъпки. Смятаме, че това е бъдещето”, коментира Георги Иванов от FREA.
На неговото мнение очевидно са стотици други търговци, които започнаха да откриват гъвкавостта и добавената стойност на услугите на Settle през последната една година. Сега компанията си поставя за цел да работи все повече с експортно ориентирани български компании и да оказват съдействие на търговци, които трансформират своя бизнес чрез дигитализация и автоматизация на процесите.