Във вторник китайският регулатор на киберпространството заяви, че е издал правила за контрол на сигурността на технологията за разпознаване на лица в страната. Това се случи след като в общественото пространство бяха породени опасения от прекомерното използване на тази технология.
Администрацията по киберпространството на Китай (CAC) посочи, че технологията за разпознаване на лица може да се използва за обработка на информация за лицето само при определена цел и достатъчна необходимост, както и при строги мерки за безопасност.
Използването на технологията ще изисква и съгласието на лицата, се уточнява в изявление на CAC. Освен това ръководството добави, че решенията за идентификация, които не са биометрични, следва да бъдат предпочитани пред разпознаването на лица в случаите, когато тези методи са еднакво ефективни.
Биометричната идентификация, особено лицевото разпознаване, е широко разпространена в Китай. През 2020 г. местните медии съобщиха, че този метод се използва за активиране на дозаторите за тоалетна хартия в обществените тоалетни. Този подход тогава предизвика както обществена, така и регулаторна загриженост.
Според South China Morning Post много китайски съдилища и местни власти са се противопоставили срещу компаниите и са им наложили глоби за прекомерна употреба на лицево разпознаване.
В изготвения във вторник проект за правила на CAC се споменава, че устройствата за заснемане на изображения и персонална идентификация не трябва да се инсталират в хотелски стаи, обществени бани, съблекални, тоалетни и други места, които могат да нарушат личния живот на околните.
Регулаторният орган добави, че устройствата за заснемане на изображения трябва да се инсталират на обществени места само за целите на обществената безопасност и с видими предупредителни знаци до тях.
Проектите за правила се появяват на фона на опитите на Пекин да затегне регулацията на данните чрез издаването на редица правила и закони. По-специално, през 2021 г. Китай въведе първия си закон, насочен към защитата на личните данни на потребителите. Целта на страната е да ограничи прекомерното използване на потребителски данни от компаниите.









