Всички знаем, че в днешния дигитален свят онлайн бизнесът е основния играч, а конкуренцията става все по-голяма. За да постигнем успех в този динамичен сектор е важно, както да следим новите добри практики, така и да поглеждаме по-често към основите на търговията.
Светослав Тодоров създава компанията си в България след повече от 10 години опит в Холандия. Участвал е в разработка на множество софтуерни продукти за компании от България, Нидерландия и Люксембург, разрешаващи ключови за бизнесите проблеми, оптимизиращи работния процес в складовете и повишаващи ефективността и продажбите на компаниите.
Кои са четирите основни стълба на успешния онлайн бизнес?
На първо място винаги поставям продукта. На второ място е неговото складиране и логистика. Разбира се, не можем да минем без маркетинг. И не на последно място – интеграцията помежду им.
Защо продуктът играе толкова важна роля? Често чуваме, че всичко може да бъде продадено онлайн – така ли е обаче?
Продуктът е основата на бизнеса. Каква е неговата функция? Какви проблеми решава? Как се произвежда? Именно тези три въпроса определят каква стойност ще предложи бизнесът на клиента. В онлайн търговията, където конкуренцията е огромна, е важно да имаш уникално предимство, което да привлече вниманието на потребителите и да ги задържи в дългосрочен план. Именно това конкурентно предимство те отличава. Да, ние можем да продаваме всичко, но именно това, което ни прави различни, ни запечатва в съзнанието на клиентите. Без стойност – ти си просто поредният бизнес, който продава същото като останалите.
Как складирането и логистиката влияят върху успеха на онлайн бизнеса?
Краткият отговор на въпроса е, защото клиентът си иска поръчката веднага. Никой не желае да влезе в даден онлайн магазин, да си поръча някакъв продукт и да му се наложи да го чака цяла седмица или месец. От гледната точка на бизнес собственика, най-неприятната ситуация е да ти се наложи да позвъниш на клиент, за да му кажеш, че това, което е поръчал, не е налично.
Складирането ни дава именно сигурността, че продуктите са налични за доставка, когато клиентите ги поръчат. А логистиката гарантира, че продуктите достигат до клиентите навреме.
И да, съществуват много бизнеси, които работят на drop-shipping модел, където стоката се поръчва от друг бизнес. Важно е тук да знаем, че този тип онлайн търговци, претеглят ползите и негативите на drop-shipping-а, знаят върху какво да наблегнат в краткосрочен план, но ако желаят да скалират бизнеса си на следващо ниво, те трябва да инвестират именно в складирането и логистиката.
Защо маркетингът играе ключова роля в онлайн търговията?
Ако бизнесът ти съществува, но никой не го вижда, съществува ли реално? Маркетингът и дигиталната реклама в частност, са работещи инструменти, които позволяват достигането и връзката с целевата аудитория на бизнеса. Ефективният маркетинг обаче, не само привлича клиентите, но и убеждава потребителя да избере точно твоя продукт сред конкурентните. Ние разглеждаме маркетинга не просто като реклама. Той е комбинация от:
- Добре изграден сайт, който играе ролята на визитна картичка на търговеца, представя предимствата на предлаганите продукти и предлага лесен начин за поръчка.
- Реклама и органично присъствие в социалните мрежи, с които не просто промотират конкретна отстъпка или промоция, но и създават връзка между клиента и бизнеса.
Знаем, че клиентите се радват най-много на отстъпки, но все повече забелязваме, че се вглеждат в това дали продуктът е екологичен, какви са ползите му, колко време отнема доставката, тестват ли се върху животни при производството на продукта. Ако предлаганите от Вашия бизнес продукти имат един от тези позитиви, то е важно да обучаваме клиентите си и да ги караме да са доволни, че са избрали точно този продукт и бизнес.
- Добра оптимизация на сайта за търсачките (SEO). SEO е основен начин да намалим разходите си за реклама, като предоставяме органично съдържанието си в търсачките. Инвестицията в него е важна основно в дългосрочен план, а и дава сигурност на потребителя, че бизнесът е легитимен.
- И последно, но не последно по важност – CRM комуникацията, или имейл маркетинг, съобщения, известия. Те са основен начин за задържане на клиентите и привличането им за последващи поръчки. Всички знаем, че привличането на един нов клиент струва много повече от задържането на вече привлечен. Защо да не инвестираме усилията си в това да задържаме повече?
Защо интеграция?
Отговорът на въпроса се разделя в две части. Първата – от гл.т. на потребителя. Тук под интеграция разбираме маркетинговата комуникация произлизаща от бизнеса, да има поне някаква визуална идентичност със сайта. Или, когато видим блестящата реклама с невероятен дизайн и отворим сайта, той да бъде също толкова блестящ, колкото рекламата. Втората част на интеграцията е от гледната точка на бизнеса. Клиентът вижда наша комуникация, влиза на сайта, където се запознава с продукта и неговите предимства. Поръчва. Складът е добре да получи информация за поръчката в реално време, за да може да я обработи максимално бързо. И не на последно място логистиката ни трябва да бъде организирана така, че бизнесът да може да разчита, че времето между обработена поръчка и предаването и на превозвача е оптимизирано максимално, за да можем да доставим поръчката максимално бързо. И така свързахме четирите компонента, а с помощта на инструменти за анализ, можем да наблюдаваме как работят тези процеси и да фиксираме точки за подобрение.
Какви съвети бихте дали на тези, които искат да създадат успешен онлайн бизнес?
На първо място – наблюдавайте клиентите си и се вслушвайте в тяхното мнение за Вашия и конкурентните продукти. Търсете отговори на въпросите – Какво им харесва? Какво не? Как използват продукта? Защо го купуват от конкретен търговец?
След това се фокусирайте върху създаването на качествен продукт или подобрението на вече съществуващ. Качеството е нещото, което ще Ви задържи на пазара и ще ви даде тласък за дългосрочен растеж.
Инвестирайте време и усилия не само в доброто складиране и логистика, но и в софтуер, който оптимизира работата на складовите работници, за да осигурите повече обработени поръчки с по-малък човешки ресурс, както и бърза и ефективна доставка на Вашите стоки.
И не забравяйте, че трябва да сте видими за потребителите.