В съвременната динамична здравна индустрия обменът на цифрова информация е от съществено значение за подобряване на резултатите на пациентите, опростяване на процедурите и стимулиране на напредъка в медицината. Въпреки това изтичането на лични данни от медицинските архиви се превръща във все по-сериозен проблем.
Според данни, които се основават на доклада за поверителността на пациентите на Health Gorilla, 95 % от пациентите се притесняват от потенциален пробив в данните или изтичане на медицинското досие. Освен това мнозинството от хората не се доверяват на големите технологични компании като Amazon, Apple, Google, Facebook и Microsoft, които предлагат продукти или услуги за съхранение на техните данни относно здравето.
При проучването са интервюирани 1213 пациенти – с демографско и географско разпределение, отговарящо на данните от преброяването на населението в САЩ. Целта е да се разберат нагласите на пациентите относно обмена на здравни данни и защитата на тяхната медицинска информация.
Като цяло 70 % от пациентите се притесняват, че здравната им информация може да бъде разпространена. 28% от анкетираните признават, че са изключително притеснени от потенциален пробив в медицинските им данни. Освен това 42% от анкетираните имат умерени опасения.
Дори незначителни уязвимости в сигурността на данните могат да имат мащабни последици. Затова здравните организации трябва да се справят с тези опасения, за да запазят доверието на своите пациенти. Нарушенията на сигурността на медицинските данни могат да доведат до кражба на самоличност, финансови измами, уронване на репутацията и дори да застрашат физическото състояние на пациента, ако бъдат разкрити чувствителни медицински състояния.
Изводите също така показват, че един от всеки четирима пациенти (25%) изпитва леки опасения относно потенциални нарушения на сигурността на данните. Тези пациенти са предпазливи по отношение на тяхната информация и подчертават необходимостта от засилени мерки за защита на данните и прозрачността в здравната индустрия.
Забележително е, че само 5% от анкетираните са демонстрирали липса на загриженост по отношение на възможността от изтичането на данни от здравното им досие. Възможно е тази група да се чувства сигурна от съществуващите мерки за защита на данните или да не осъзнава потенциалните рискове.
На какво се дължи това недоверие към големите технологични компании?
В цифровата ера, в която данните се превърнаха в ценна стока, а технологичните гиганти имат несравнимо влияние, доверието на обществеността към големите технологични компании е поставено на изпитание. Мнозина са скептично настроени към така наречените “Big Tech”, които предлагат услуги за съхранение на чувствителна здравна информация.
Цели 38% от анкетираните изразяват категорична липса на доверие в големите технологични компании. Много хора се колебаят дали да поверят своите здравни данни на технологичните компании. Притесненията идват от сведенията за минали нарушения, възможността за злоупотреба или неоторизиран достъп, както и от съмненията относно мотивите за печалба на тези компании.
Също така 27% от хората изпитват известно недоверие към способността на големите технологични компании да управляват безопасно техните здравни данни. Тази група остава предпазлива, като признава потенциалните ползи от подобни услуги, но остава внимателна по отношение на рисковете, свързани със споделянето на здравната им информация с технологични гиганти.
От друга страна, 21% от анкетираните се доверяват донякъде на големите технологии. Въпреки опасенията на мнозинството, част от хората все още са склонни да се доверят на тези компании. Те признават технологичните възможности на компаниите и широкото им влияние, като се надяват, че те ще боравят отговорно със здравните им данни.
Още по-изненадващо е, че 14% от анкетираните са показали увереност в способността на големите технологични компании да управляват сигурно техните здравни данни. Представителите на тази група се доверява на съответните технологични гиганти и не се притесняват от минали противоречия, като са напълно готови да поверят най-чувствителната си медицинска информация на техните грижи.
Доставчиците на здравни услуги трябва активно да се застъпват за правата на пациентите и автономията на данните. Необходимо е пациентите да бъдат запознати със значението, собствеността и контрола на техните данни. С въвеждането на строги мерки за защита на данните доставчиците на здравни услуги могат да създадат среда, в която пациентите да се чувстват отговорни за своята здравна информация.









