
Димо Димов е Мениджър в Аватон ООД и мениджър управление на проекти във Викиват ООД
От колко години сте в E–commerce сферата и как започнахте?
Занимавам се с изграждане на интернет сайтове и магазин над 15 години. Първоначално всичко започна като хоби и дори не мога да кажа в кой момент се превърна в работа, защото все още усещам същото удоволствие и ентусиазъм, както първия път, когато пуснах html сайт от 3-4 странички.
Как се стигна до идеята за прерастване на физическия магазин в онлайн?
С бурното развитие на интернет и информационните технологии в началото на новото хилядолетие, това бе логична и навременна стъпка. Викиват беше наложен вече бранд в региона, поради добре развития физически магазин, но искахме да постигнем национална разпознаваемост и да достигнем до по-широк кръг от клиенти. Онлайн магазинът е идеалният инструмент за целта.
Какви трудности срещнахте при реализирането на онлайн магазина?
Днес е сравнително лесно да стартираш онлайн магазин – има избор от множество платформи, които са почти готови решения за електронна търговия. Голям е и изборът от фирми, които предлагат изработването на подобни проекти. При ясна концепция, подкрепена с нужните финанси, всеки може да реализира онлайн магазин в доста кратки срокове. Преди 12 години нещата не стояха точно така. Въпреки че възможностите бяха по-малко на брой, изборът бе труден и началото беше бавно и несигурно.
Ако можехте да се върнете във времето, кои грешки бихте избегнали при развитието на проекта vikiwat.com?
Някой беше казал: „Ако можех да започна отначало, бих направил същите грешки, но по-бързо.“ Харесва ми тази мисъл, тъй като грешките са част от естественото развитие на всеки мащабен проект и чрез тях придобиваме безценен опит. Vikiwat.com нямаше да е това, което е, без да бяха допуснати и коригирани някои грешни или недотам оптимални решения. В момента сме един от най-големите български онлайн магазини за електроника, като продуктовата ни гама обхваща над 25 000 продукта от области електронни елементи, електроматериали, кабели и проводници, изолационни материали, средства за автоматизация, осветление, инструменти, полупроводникови елементи, битови и промишлени захранващи и зарядни устройства, електроуреди, инструменти, консумативи, аксесоари и много други.
Екипът ни постоянно движи напред проекта – разширяваме продуктовия каталог, развиваме маркетинга и сейлса, а онлайн магазинът е в непрекъснато подобряване на дизайн и функционалност. Отдавна сме отправили взор и към продажби извън рамките на България. Нещата в тази насока се развиват бавно, но сигурно.
Какъв съвет бихте дали на начинаещите E–commerce предприемачи и специалисти?
Да следят развитието на сектора и да са в час с новостите. Бурното развитие в сферата на информационните технологии го изисква. Не трябва да се почива на стари лаври. Постоянното обучение и усъвършенстване са ключовете към успеха.
Какви са текущите и бъдещите Ви проекти?
Заедно с екипа на уеб агенцията Аватон развиваме онлайн платформа Sylius и надграждаме модула ни за синхронизация с ERP системи.
Как бихте определили текущото състояние на E–commerce сектора в България и в световен мащаб?
Цветущо, разбира се. В световен мащаб ситуацията е ясна – отдавна онлайн пазаруването е неизменна част от живота на хората в развитите страни. Хората пазаруват онлайн и все повече ще пазаруват онлайн. Това е бъдещето. Българският онлайн пазар не изостава особено от световните тенденции и също е доста конкурентен и наситен с качествени магазини във всички сфери на търговията. Интересно и предизвикателно е да се поддържа високо ниво в толкова конкурентна среда. От това в крайна сметка печели крайния потребител.