![]() |
Пламен Ковачев е ръководител на екип Интеграции – свързващото звено между онлайн бизнеса и логистичната платформа на Еконт. Завършил е Публична администрация във Велико Търново и има дългогодишен опит в сферата на телекомуникациите и кредито-лизинговата дейност. |
Познаваме Еконт като лидер на пазара на куриерски услуги в България? Каква е ролята на компанията в сферата на онлайн търговията у нас?
От самото си начало Еконт е компания, създадена с цел да бъде в полза на обществото. Наложи се като експерт в логистиката за България, но никога не е спирала да търси нови и по-добри решения в услуга както на хората, така и на бизнеса. Това е заложено в мисията на компанията – да развива дългосрочно електронната търговия в България.
За мен самия това е и лична мисия. Затова съм щастлив, че за четири години в Еконт, успях да спомогна за осъществяването на редица проекти в полза на онлайн търговците. Благодарение на тях сега те създават пратки само с един клик, интегрират онлайн плащания без усилие, нямат нужда от касов апарат и се възползват от редица други предимства, които улесняват работата и подпомагат растежа им.
Когато заговорим за електронна търговия, почти естествено се сещаме за Amazon и eBay. Какви са тенденциите в световен мащаб при този тип пазаруване?
Да, двата щатски гиганта вече две десетилетия чертаят пътя на онлайн търговията на дребно в световен мащаб. Но през последните две години бумът на електронната търговия породи множество нови маркетплейс платформи. Така например, TaoBao и Tmall, собственост на Alibaba, макар и фокусирани изцяло върху китайския пазар, се оказаха водещите маркетплейси в света по търговски оборот за 2020 г. Латиноамериканският Mercado Libre е сред най-бързо растящите маркетплейси в света, със средногодишен темп на растеж от близо 66% за периода 2019–2021 г. Нишовият Etsy – маркетплейс за ръчно изработени и винтидж артикули, достигна над 96 млн. активни купувачи през 2021 г. А онлайн платформата на щатския Walmart достигна рекордните 100 000 търговци през 2021 г. – почти три пъти повече в сравнение с годината преди пандемията.
И у нас тези тенденции не закъсняха и вече имаме големи платформи, които предоставят възможност на много търговци да осъществяват успешно онлайн търговия, със или без наличието на онлайн магазин.
Така че концепцията за онлайн търговски център, където трети страни предлагат своите продукти и услуги, не само не е нова, но и се развива с все по-бурни темпове. Това е така защото от една страна предоставя на търговците възможност бързо и без почти никакви инвестиции да достигат множество потенциални клиенти, а от друга – на крайните потребители – още по-голям избор и възможност за лесно сравнение на търсените продукти и услуги.
Как Еконт се адаптира към тези тенденции и отговаря на нуждите на пазара?
Най-напред създадохме Pop Up, който работи успешно вече 2 години. В него всеки има възможност да качи неограничен брой продукти и да продава – независимо дали става дума за физическо лице, което желае да се освободи от свои вещи, за артисти и дизайнери на хендмейд произведения, които все още не разполагат с онлайн магазин, или за малък бизнес, който търси допълнителен канал за продажби.
С Pop Up всяко място може да е магазин, а търговецът избира на кого да продава. Стремим се да превърнем онлайн продаването в свободно и приятно преживяване.
В момента разработваме и собствена маркетплейс платформа. С този проект целим да предоставим на хората място за продажби с висок трафик, където продаването и купуването да бъдат еднакво удобни и сигурни за двете страни.
В процеса на работа върху тези проекти забелязахме, че основната нужда на търговците е лесно да могат да прехвърлят стоки от едно място към друго. Както стана дума, вече има много платформи за продажба и колкото повече стават, толкова по-трудно търговците успяват да организират продажбите си. Установихме, че това, което им липсва, е инструмент за удобна продажба на няколко места едновременно. Така се роди идеята за дигитален хъб на Еконт, който нарекохме Econt Hub.
Какво точно представлява Econt Hub?
Econt Hub е нещо като разпределителен център – в него пристигат продукти от онлайн магазинa и се разпределят към маркетплейс платформите.
Това се случва само с няколко клика.
Например – имаш онлайн магазин за детски дрехи. Когато качиш даден продукт в него, само с няколко клика през Econt Hub той вече е видим във всички маркетплейс платформи, които си избрал. Всички поръчки идват на едно място, а наличностите се отчисляват автоматично.
Това дава възможност на търговци-те лесно да позиционират продуктите си на няколко места едновременно и да достигат до повече крайни потребители. Вероятността да направиш продажба така е много по-голяма, отколкото ако стоката е налична само в твоя магазин. А хъбът спестява много време и усилия, премахвайки нуждата от постоянно повтаряща се ръчна работа.
За кои търговци е подходящо решение Econt Hub?
Хъбът е подходящ както за начинаещи търговци, които тепърва прохождат и опипват почвата, така и за напреднали такива. Към момента Econt Hub може да бъде свързан с магазини, изградени на платформите Open Cart и WooCommerce, а скоро ще бъде наличен и за тези на Magento и PrestaShop. Търговци в маркетплейс платформата на eMAG, също могат да се възползват от решението.
Не се изискват специфични технически познания за свързване на магазина, следват се само няколко стъпки, които не костват нито усилие, нито разход. Екипът ни е на разположение при необходимост от съдействие.
Какво още да очакваме от Еконт в близко бъдеще в полза на електронните търговци?
Както споменах, следващият ни голям проект е маркетплейс на Еконт. Съвсем естествено, също както и Pop Up, той ще може да бъде свързан с Econt Hub като допълнителна възможност за търговците с индивидуални магазини.
Продължаваме да подобряваме и готовите си плъгини за интеграция, като до края на 2022 г. ще предоставим на потребителите чисто нов плъгин за платформа WooCommerce с едностъпков чек аут.
Навлизаме и на пазара на лесните разплащания, с дигиталния портфейл на Еконт. Част от функционалностите в портфейла ще предложим и за електронните магазини.
С това искаме да създадем единна среда, в която българите да купуват и продават спокойно и сигурно. Среда, която дава както място за продажба, така и избор от платежни методи, управление на наличности и цялостна логистика.