E-Commerce

Стартиране и управление на бизнес. Правни съвети от адвокат Катерина Лютакова

Адвокат Катерина Лютакова е специалист в областта на търговското право и онлайн търговията.

Стартиране и управление на бизнес. Правни съвети

Стартиране и управление на бизнес. Правни съвети от адвокат Катерина Лютакова

Сред младите предприемачи битува разбирането, че за стартиране на собствен бизнес е достатъчно да имаш идея. Това романтично мислене, доколкото е добро, дотолкова се оказва и пагубно за много Start-up компании, които напълно игнорират административната част от нещата и стигат до положение, в което са подгонени от приходната администрация, съконтрагентите им не си изпъняват задълженията и няколко потребители са завели дела срещу тях.

Настоящото изложение е насочено към младите предприемачи и цели да Ви обясни за някои от основните грешки, които се допускат от търговците. Надявам се, че с тази статия ще Ви помогна Вие да ги избегнете.

Ще започнем с един от главните пропуски на стартиращите компании – липсата на документация. Не се пазят разписки, касови бележки и други документи. Има случай, при които не можем да докажем разходите, които са направени за закупуване на продукцията. Накрая се получава така, че според НАП разходите са били минимални, като почти всичко, което е получено е „само печалба“. Както разбирате, това означава и заплащането на по – високи данъци върху печалбата.

По същия начин се процедира и в отношенията с партньорите – сключват се договори на доверие и честна дума. Това е прекрасен и морален подход, който действа с изпитани контрагенти или за малки суми. Не е правилно да се подхожда лекомислено при договори за големи суми. Има случаи, в които договори за десетки хиляди не съдържат информация за материала, от който трябва да се направи стоката или за метода, по който да се изработи. След това клиентът идва при нас и се оплаква, че е доставено нещо различно от това, което е поръчал. Стигаме до положение на доказване на неговата дума срещу думата на другия търговец.

При онлайн търговията положението е обърнато. Там почти винаги има документална или електронна следа за това, което е поръчано и изпратено от онлайн магазина. В тази връзка. НАП, КЗП, КЗЛД и КЗК осъвремениха подходите си и вземат все повече мерки за стриктното следене и наказване на търговците. НАП започна да изисква информация от куриерите за доставките, които преминават през тях и за наложните платежи, които са им наплатени. По този начин много онлайн търговци изгоряха. Това е показен пример защо бизнесът трябва да започне по – сериозно да обмисля действията си и да си създаде коректни практики за онлайн търговия.

Като за начало, онлайн търговците трябва да си осигурят пълни и разбираеми Общи условия за продажби, Политики за защита на личните данни и Политики за използваните на сайта „бисквитки“. Търговецът има за ангажимент да спазва правата на потребителите и в тази връзка, основен елемент на Общите условия е уведомлението към потребителя, че има право да върне стоката в 14 – дневен срок от получаването й от куриера.  Неуведомяването на потребителя за това негово право крие риск от глоби от КЗП, но и може неприятно да изненада търговеца със следното: ако потребителят не е уведомен за правото си да върне получената по куриер стока, срокът, в който може да върне стоката се удължава от 14 дни на 1 година и 14 дни! Да, точно така – 1 година и 14 дни, в които потребителят може да върне стоката, без да дава обяснения защо я връща. Това негово право се разграничава и от правото на потребителска гаранция за срок от 2 години, което обаче е отделен въпрос.

Други слаби страни са свързани с масовото нарушение на авторски права. Търговците често намират произволна снимка в Интернет и я използват за публикацията си в социалните мрежи или на уебсайта си. По този начин нарушават авторското право на фотографа и впоследствие се налага да му заплатят високо по размер обезщетение. Проблемът може да се избегне чрез употребата на уебсайтове, в които авторите предоставят снимките си безплатно или срещу съразмерно заплащане. Сходно стои и въпросът с озвучаването с произволна музика в клубовете  – в този случай търговецът може да сключи договор с организация за управление на авторски права.

Учудващо е и бездействието на предприемачите да защитят марката и домейна си. В днешната конкурентна среда и при все по – често появяващите се фалшификати, липсата на защита на тази част от бизнеса може да доведе до сериозни загуби.

Неспоменати остават и аспектите на бизнеса като избиране на правилна форма на управлението, пълномощни, отношенията със служители, данъчно право и други – които няма как да бъдат обхванати от настоящата статия. За тях ще можем да поговорим на предстоящата конференция Bulgarian Digital Week 23-28.09.2019г. – където ще водя лекция по същата тема.

Считам, че е дълг на адвокатите да вземем мерки по въпроса за повишаване на правните знания на търговците – чрез лекции, повече медийни изяви и разпространения на информация в интернет. Време е да прекратим порочната практика търговците да се учат само на принципа опит и грешка, като тази статия и предстоящата лекция са малки стъпки в правилната насока.

 

 

Тагове
Покажи повече

Di Tech

DiTech | Добре дошли в света на дигиталните технологии

Подобни публикации

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close
Close