E-CommerceКомпании

Съвременна онлайн търговия

Интервю с Георги Костов, GombaShop

Георги Костов е съосновател и управляващ съдружник в GombaShop™, водеща платформа за електронна търговия в България. GombaShop™ е SaaS, решение, насочено към малкия и среден бизнес, с помощта на което всеки търговец може да създаде собствен онлайн магазин. Активните клиенти на платформата в момента са над 1800, което я превръща в лидер в сегмента.

Съвременна онлайн търговия

Как се роди идеята за Gombashop и какво е отношението на потребителите към SAAS услугите?

Беше точният момент, съчетан с точната експертиза. Екипът, който седи зад продукта GombaShop, е екип от софтуерни специалисти и UX eксперти с над 15 годишен опит. След много години, в които разработихме различни софтуерни приложения за клиенти в България и Европа, решихме, че е дошло времето да опитаме да продуктовизираме уменията ни в писане на софтуер за електронна търговия и да предложим на пазара функционално решение, което да е достъпно за малкия и среден бизнес. Стартирахме през 2014 година. Много софтуери започнаха да излизат на пазара тогава, а продукти като Shopify и OpenCart бяха вече доста популярни. Имахме опит и самочувствие, че можем да реализираме проект от такъв мащаб. Разбира се, оказа се, че нещата са доста по-сложни, отколкото сме си представяли …

По това време, много малко хора в България знаеха, какво е SaaS (Software as a service). Търговците бяха много недоверчиви, а наложеното мнение в бранша беше, че онлайн магазинът трябва да е нещо, което да притежаваш, да инсталираш някъде. Имаше голямо колебание и скептицизъм по отношение на решения като нашето. Ние, бидейки първата платформа в България, която наложи такъв продукт, трябваше да образоваме аудиторията и хората от сферата на търговията, че всъщност SaaS ти дава много повече свобода и възможности. Сега вече не е така. Днес, потребителите дори и да не знаят какво е SaaS като термин, са абсолютно запознати с концепцията и я ползват навсякъде. Всеки от нас ежедневно ползваме всякакъв тип SaaS услуги – Google workspace – всички ползват календар, Google sheets; или Slack, или Dropbox, Hubspot. Дори класически софтуерни компании като Microsoft и Adobe, приеха този модел на работа.

Какви са предимствата на този тип софтуер и защо Gombashop е подходящо решение за онлайн бизнес?

На първо място – икономически – SaaS решенията са най-изгодните и евтини решения за електронна търговия. Търговците реално инвестират в абонаментен план, а сумата е в пъти по-малка от сумата, която биха инвестирали, ако изберат да разработват e-commerce решение, базирано на друг тип софтуер.
Следва поддръжката. При другите решения търговците трябва да предвидят бюджет за хостинг, за регулярни ъпдейти, надграждане на функционалности и др.. При SaaS, хостингът е включен в абонаментния план, тук няма ъпдейти, защото софтуерът винаги е с най-актуалната си версия, която е едновременно достъпна за всички, а функционалности се добавят непрекъснато.

На трето място бих поставил фактора време. Времето за изграждане е в пъти по-малко от времето за изграждане на един магазин, базиран на което и да е друго решение. Ако търговецът е добре подготвен – със снимки на продукти, съдържание, организация на бизнес процесите си, решения за спедиция и варианти за приемане на плащания, може да стартира наистина бързо. Важно е да се отбележи, че освен времето за изграждане, SaaS решенията спестяват и много време, което при други обстоятелства търговците биха инвестирали в поддръжка, ъпдейти, надграждания и т.н.

Друг важен елемент е лесното използване. Самата концепция на SaaS решенията предполага широка употреба, а оттам и необходимостта от универсалност и добра ползваемост. Те са изградени така, че да са от полза (да са в услуга на потребителя), да му предоставят възможности, с които да развива бизнеса си, а не да затормозяват и разфокусират.

На последно място (но не по важност) бих сложил многото функционалности, които продукти като GombaShop предлагат – средства за разплащане, интеграции с различни услуги, маркетинг инструменти и тн.

За какъв тип търговци са подходящи този тип платформи?

Ние сме дефинирали няколко различни сегмента:

  • Стартиращи бизнеси, които тепърва започват да продават онлайн. За всеки стартиращ бизнес бих препоръчал SaaS. Това е икономически най-изгодният модел, който позволява редуциране на разходите по създаване на магазина (минимална инвестиция в софтуер), което пък от своя страна дава възможност за максимална инвестиция в дигитален маркетинг и клиентска поддръжка.
  • Офлайн бизнеси, които искат да пробват онлайн – търговци, които имат опит извън Интернет, но се чувстват неуверени в онлайн среда. Това е особено актуално сега, в условията на пандемия, когато за много магазини онлайн продажбите се оказаха единствената алтернатива.
  • Крафтъри, артисти, занаятчии – подобен тип платформа е прекрасна за тях. Лесна за употреба, спестява им време и средства;
  • Производители и дистрибутори, които не са фокусирани в B2C сегмента. Имаме доста такива клиенти, които по-скоро ползват платформата с презентационна, имиджова цел.

Кои са най-разпространените митове, свързани със SaaS, които Вие ще развенчаете?

Ако аз тръгна да развенчавам митове за SaaS, би седяло като реклама. Има някои предразсъдъци, с които се сблъсквахме (по-често преди и все по-рядко към днешна дата). Един от тях е убеждението, че онлайн магазинът трябва да е под формата на софтуер, който се инсталира. Това създава в част от клиентите усещане за контрол и илюзия за някаква вещественост, нещо, което притежаваш. Истината е, че подобно „притежаване“ на софтуера е по-скоро обременяващо и е често свързано с редица отговорности, които са несвойствени за търговците. Така, на тях често им се налага да се сблъскват с технологични проблеми и да търсят решения, които не са от тяхната компетенция, които дори да не се окажат критични за бизнеса, са разсейващ елемент, който в крайна сметка винаги се измерва със загуби. Бих препоръчал на всеки, решил да се занимава с електронна търговия, преди да избере софтуерно решение, което ще използва да си зададе следните въпроси:

  • Лесен ли е софтуерът за употреба и удобен ли е конкретно за неговия бизнес?
  • Има ли кой да го поддържа?
  • Може ли да се ползва на собствен домейн?
  • Има ли добри опции за import и export?

Друг, доста често срещан мит за SaaS e свързан с оптимизацията в Google и твърденията, че този тип решение не се индексират добре в търсачките – имаме магазини, които се оптимизират страхотно, малки клиенти, които преборват огромни брандове. Тук е важно хората да знаят, че конкретно GombaShop покрива всички стандарти и добри практики, за добро позициониране, но голяма част от тези критерии не са свързани със самия софтуер, а със съдържанието на даден магазин, репутационни характеристики, силата на бранд, домейн, както им много външни за сайта фактори, като обрани връзки, клиентски ревюта и т.н.

Едно от големите предимства (и основополагаща разлика с решенията от друг тип) е, че всеки клиент, може да изпробва в реално време SaaS решенията, без това да има задължаващ характер или да го обвързва по какъвто и да е начин. В този смисъл, всеки търговец може от първо лице да прецени, дали софтуерът е добър, лесен и работещ за неговия бизнес.

Как се отрази пандемията на търсенето на SaaS решения?

Не вярвам, че пандемията генерално е променила тенденциите в електронната търговия, просто забърза процеси, които така или иначе бяха стартирали и доведе до промени, които най-вероятно ще претърпят компенсаторно развитие, след като обстановката се нормализира. Абстрахирайки се от практическата страна на въпроса, мога да кажа, че съм горд, че GombaShop, помогна на не малко търговци да спасят бизнесите си.

За колко време можем да направим онлайн магазин и кога ще стартира той?

Това е много субективен въпрос. Пак ще кажа, че ако един търговец е добре подготвен, с решения като нашето, това става изключително бързо. Ако трябва да кажа някакви конкретни срокове, мисля, че средното време за стартиране на магазин (до първа продажба) варива в диапазона 5-20 дни. Технологично погледната, системата ни е така направена, че реално онлайн магазин се изгражда в рамките на минута, оттам нататък времето е изцяло зависещо от скоростта, с която търговецът ще добави съдържанието си и ще стартира различни инициативи по привличане на клиенти към сайта си.

Кои са най-използваните методи за плащане в GombaShop магазините и какви са всички други методи, които платформата предлага?

Наложеният платеж е категорично най-използваният метод за плащане – 70 – 75% от транзакциите стават по този начин. На второ място са картовите плащания и на трето – стоковите кредити.

Важно е да отбележа, че GombaShop покрива абсолютно всички начини за разплащане в България, всички банки, а дори и някой по-екзотични средства, като разплащане с криптовалути например. От края на миналия месец, нашата платформа е единствената в страната, която предлага и Buy now, pay later решения.

Вашият съвет към тези, които искат да започнат да продават онлайн?

Категорично да го правят бързо, без да се колебаят твърде много и да не инвестират големи средства в разработка, да използват платформи като нашата, за да валидират бизнес модела си и да не се страхуват, че може да сбъркат или пропуснат нещо. Всички се учим в движение, а сферата на електронната търговия е толкова динамична, че ако тръгваш с нагласата, че трябва да си перфектен, може никога да не успееш да стартираш. Имам един любим цитат на Волтер:

Don’t let the perfect be the enemy of the good.”

Съвременна онлайн търговия

 

Покажи повече

Di Tech

DiTech | Добре дошли в света на дигиталните технологии

Подобни публикации

Back to top button
Close
Close