E-Commerce

Важни стъпки, които трябва да следвате, преди да стартирате онлайн бизнес на международен пазар

Електронната търговия набира все повече популярност сред потребителите в цял свят. Онлайн продажбите не само на стоки, но и на услуги, на практика премахват всички граници между отделните държави. Досега чуждият пазар изглеждаше трудно постижим, свързан с много усилия и голяма инвестиция. Днес обаче спокойно можем да кажем, че всеки онлайн търговец може лесно и бързо да разшири своя бизнес и в друга държава.

Представителите на Balkan eCommerce Елена Грозева и Вихрен Бисет говорят за основните стъпки, които не трябва да пропускате при започването на бизнес на нов международен пазар. На база опита, натрупан досега при работата си с редица клиенти, успешно стартирали своя бизнес в чужбина, Елена и Вихрен споделят добрите практики и особеностите, с които трябва да се съобразите.

Елена Грозева

Преди да започнете нов онлайн бизнес в чужбина, се уверете, че продажбите ви на местния пазар са доказано стабилни и със сигурност сте готови да направите нова инвестиция. Няма смисъл от необмислени рискове.

Първата и най-важна стъпка преди започването на бизнес на нов международен пазар, е неговото проучване и запознаване с конкуренцията. Направете общ преглед на пазара и сферата, в която се позиционирате. Проучете конкурентите, най-продаваните продукти и категории, потребителско поведение и навици, основни ключови предимства и послания при обслужването на клиентите, основни методи за плащане и не на последно място – приемливите за пазара цени.

За да можете да продавате в чужбина, трябва да преведете онлайн магазина и да го адаптирате спрямо местния език и култура. Преводът е ключът към комуникацията с клиента. Ако имате добре преведен сайт, сте свършили половината работа. Много онлайн търговци работят с преводачи, които не са носители на езика и това е грешка. Опитът ни с редица клиенти, на които помагаме да продават в други държави показва, че най-добрият вариант е локализирането да се направи от местен специалист. След като преводът е готов, покажете го на други колеги от съответния пазар, за да проверят доколко е адаптиран за местните нагласи. Така се доближавате много повече до потенциалните клиенти и показвате, че сте сериозни в намеренията си. Зле преведеният онлайн магазин буди съмнения в качеството на продукта и в коректността на онлайн търговеца.

Вихрен Бисет

Сериозно предизвикателство е да организирате обработването на постъпилите в онлайн магазина поръчки и подготвянето на всяка една пратка, която безпроблемно да стигне до крайния потребител. Много често онлайн търговците решават сами да организират процеса. Те обаче не се замислят колко време, нерви и пари могат да си спестят, ако превъзложат тази дейност на специализиран фулфилмънт център. Нашите фулфилмънт партньори в над 10 държави досега са спестили огромен времеви ресурс на клиентите, с които работим.

Всеки онлайн търговец рано или късно трябва да реши дали сам да обработва поръчките, постъпили в онлайн магазина му или да прехвърли тази задача на фирма, специализирана в складовата обработка. За стартиращ бизнес, извършването на тази дейност самостоятелно е най-добрият и икономически най-ефективен избор. Но, когато достигнете по-големи обеми от поръчки, най-правилното решение е услугата да се поеме от професионален фулфилмънт център. Така имате на разположение складови площи и не се замисляте къде да държите стоката си. Специализираната система за обработване на поръчките от своя страна намалява риска от сгрешени при окомплектоването пратки.

Изнесеният склад Ви позволява да прецените според спецификата на своя бизнес дали да управлявате поръчките от страната, в която се намирате или да изпратите продуктите си в склад в страната, в която ще продавате. Когато продуктите са в държавата, в която предлагате своите продукти, печелите повече клиенти с краткия срок на доставка.

Куриерската услуга до крайния получател също е неразделна и изключително важна част от логистичната задача, която имате като онлайн търговец. Като най-успешен модел можем да посочим работата с местен куриер във всяка отделна държава, който да е утвърден на пазара и да е добре познат на получателите.

За да бъде Вашият бизнес успешен, не по-малко важно е да осигурите на клиентите си качествено обслужване по телефон, имейл, чат, съобщения в социалните мрежи и др. Това задължително трябва да става на майчиния за клиента език, от местни оператори, като се съобразите с местната специфика. Например, в Румъния или Испания огромна част от клиентите използват приложението WhatsApp, докато в България или Сърбия преобладава Viber. Доброто клиентско обслужване трябва да включва всички възможни и предпочитани от местните потребители канали за комуникация. Така клиентът сам избира как да общува с търговеца. Осигурявате му комфорт и шансът да купи желания от него продукт точно от Вас се увеличава.

Не забравяйте да бъдете проактивни и търсете клиентите си. С едно обаждане за потвърждаване на поръчките в онлайн магазина и проверка на данните за доставка, значително може да намалите процента на недоставени пратки или сгрешени адреси. Това намалява разходите ви за куриерската услуга, което е ключово перо в бюджета на всеки нов онлайн бизнес.

Разбира се, трябва да се има предвид и пазара, на който продавате, както и потребителските навици. В много случаи такъв тип обаждане може да се окаже излишно, тъй като се използват други комуникатори с цел известяване за направена поръчка или предстояща доставка.

Когато започвате нов бизнес на международен пазар, не можете и без маркетинг за онлайн магазина, ако искате да продавате по-бързо, по-често и на повече хора. Дигитални канали като Facebook и Google Ads са сред най-предпочитаните, но не бива да пропускате и имейл кампаниите, работата с блогъри и инфлуенсъри, а като силен и сравнително евтин по-масов вариант не забравяйте за безадресната поща.

Като онлайн търговец трябва да сте наясно, че налагането и утвърждаването на нова или непозната марка на чужд пазар е бавен и изискващ голяма доза търпение процес. Преди постигането на по-реални резултати ще ви трябват поне 3-6 месеца, през които да инвестирате. Грешно схващане е, че ако продавате на по-голям пазар от българския, задължително ще имате повече продажби. Там конкуренцията също е по-голяма. Затова изградете правилната стратегия за навлизане на новия пазар. Когато не разполагате със знанията за това, е добре да се обърнете към доказани специалисти като Balkan eCommerce, които да помогнат на Вашия бизнес.

 

Покажи повече

Di Tech

DiTech | Добре дошли в света на дигиталните технологии

Подобни публикации

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close
Close