Д-р Иван Соколов, Главен директор на Международен панаир Пловдив:
Новите технологии превръщат изложенията в сцена на креативни бизнес идеи
Г-н Соколов, променя ли се най-старото търговско изложение в България в синхрон с модерните технологии?

Разбира се, че не може да изоставаме от времето. Да, Международният технически панаир е със 75-годишна история, което означава богат опит. Той има висок престиж в Югоизточна Европа, като център за контакти между фирми от целия регион. Но този солиден „бекграунд“ не е достатъчен, за да отговорим на изискванията на съвременния бизнес, затова непрекъснато модернизираме нашата дейност.
На тазгодишния Есенен панаир стартират много промени. Например за първи път ще има излъчване на живо в Интернет (Live Streaming ), за да могат повече хора да наблюдават в реално време най-интересните моменти. Това обаче е само част от концепцията ни за обновяване.
В нея специално внимание се отделя на дигиталните инструменти за представяне на деловия форум и на участниците в него. Така постигаме по-голяма онлайн видимост на проявата и изложителите сред целеви групи с различен профил – мениджъри, предприемачи, специализирани и неспециализирани посетители.
Навлизането в дигиталния свят ни амбицира да променим и визията на петте специализирани изложби, за да покажем същността им чрез изразните средства, възприети в социалните мрежи и други онлайн платформи. Това повишава интереса, особено сред посетителите на възраст до 30 г., чийто брой се увеличава през последните години. Целта е да се формира активна публика за следващите издания.
А какво е различното в настоящото 75-о издание на Международния технически панаир?
Новата концепция за развитие на Международния технически панаир има за цел да се използва най-доброто от досегашния опит, съчетано с актуалните бизнес тенденции и иновативните методи за комуникация. Това създава условия, гарантиращи повече ползи за участниците.
Една от съществените промени е преструктурирането на специализираните изложби. Те вече са пет: „Машиностроене“ – машини, технологии, роботика, автоматизация; „Стройтех“ – строителна техника, електротехника, материали, инструменти, технологии; „Ауто сити Пловдив“ – автомобили, транспорт и оборудване; „Инфотех“ – информационни и дигитални технологии; „Енеко“ – енергетика, екология, химия, управление на водите
Идеята е заедно да се представят компании, работещи в браншове, които взаимно се допълват. По този начин се привличат повече посетители специалисти, тъй като ще могат да намерят комплексни решения на своите проблеми.
В Есенния панаир тази година участват близо 700 фирми от цял свят. Как помагате на всяка от тях да се открои?
Да, прилагаме нови похвати и в тази посока. Те също са повлияни от съвременните тенденции, като основното е стремежът да се открои индивидуалният профил на всяка фирма и всеки изложител да намери най-удачната за него форма на представяне, за да се свърже с повече потенциални партньори и клиенти.
Освен специализираните браншови изложби – един традиционен класически подход, предлагаме гъвкави изложбени решения, като тематични зони и специализирани секции, целящи да покажат отделен сектор, за да се акцентира на неговото присъствие в рамките на деловия форум. Успешно се налагат и демозоните, където техниката се показва в действие, за да се видят нейните качества. Това е част от концепцията за индивидуализирне на участието и за подчертаване на уникалността на фирмите.
Всичко това помага ли на изложителите да намират повече клиенти?
В наши дни изложенията също вече не са това, което бяха – място предимно за търговски сделки. Сега клиенти може да се намерят в Интернет и чрез други канали. Но за бизнеса винаги са били важни директните контакти и информацията, която те носят. Ето, това Интернет не може да даде. То става водещо в съвременните изложбени прояви. Те вече са сцена за креативни бизнес идеи, за създаване на партньорства и съвместни проекти.
Комуникацията става водеща, а сделките са последствие от нея. Затова се стремим да активизираме комуникацията и контактите, да насърчаваме креативността и идеите, които задават параметрите на бъдещето. Днес пътят от идеята до практиката е много по-кратък в сравнение с преди 20-30 години. А ние се стремим да направим този преход още по-бърз.
Кои сегменти на технологичния свят са най-силно представени и как това влияе на бизнеса?
Международният технически панаир е панорама на повече от сто бранша, като акцентира на най-авангардните направления – дигитализация и информатика, автоматизация, роботика, микроелектроника, нано- и екотехнологии, енергийна ефективност, 3D, виртуална действителност, комуникации, зелена икономика и други.
Интересни иновативни продукти сега представят компании от Чехия, чието участие се организира от „Чехтрейд“, от Италия, Япония и други държави. Дори в тежката строителна механизация се вижда приложението на различни съвременни технологии.
Дигитализацията обаче е голямата тема, която присъства в почти всички наши изложения. Тази виртуална разходка в реалностите на утрешния ден говори не само за дигиталното бъдеще на бизнеса, а и за хуманния облик на иновациите. Тя е акцент на тазгодишния Есенен панаир.
Страна партньор на ЕСЕН 2019 е Руската федерация.
По традиция руски компании, университети и научни институти показват на изложението върхови разработки, които предизвикват голям интерес сред специалистите, а това дава начало на много съвместни проекти.
Сега експозицията на Русия демонстрира повече от сто иновативни и научни решения, върхови технологии и изследователски проекти, международни образователни програми от 20 водещи университета в различни отрасли: микроелектроника, роботика, машиностроене, информационни технологии и други. Голямата изненада е директната радиовръзка с астронавтите от Международната космическа станция. Ето още един технологичен сектор, който намира своето място в Международния технически панаир.
С иновациите, които демонстрира, той всяка година привлича около 30 000 посетители – основно мениджъри и специалисти, от цяла Европа. Така най-мащабното бизнес събитие в България става център за междурегионално сътрудничество, за инвестиционни и търговски контакти, които помагат на участниците да разширят своите дейности и пазари.
Ако е необходимо, ето и кратка визитка на г-н Соколов:
Д-р Иван Соколов е част от висшия мениджмънт на Международен панаир Пловдив от 2007 г., като през годините е заемал различни ръководни позиции. Почетен консул на Република Чехия в Пловдив.
Д-р Иван Соколов има висше икономическо образование от УНСС и специализация „Стопански ръководител“. Работил е като експерт в системата на Министерството на финансите, бил е изпълнителен директор на инвестиционен фонд “Съединение”. Развивал е собствен бизнес в областта на търговията, финансите и инвестиционните проекти.
Преподавател в Европейското висше училище по икономика и мениджмънт и във Варненския свободен университет. Автор на научни статии и монографии.
Членува в 5 бизнес организации: Съюза на икономистите в България (член на Управителния съвет); Сдружение за Пловдив, обединяващо 150 големи фирми от града и региона (секретар); ИКТ „Клъстер Пловдив”; Гражданско сдружение за нова високо технологична индустриализация; Бизнес експертен съвет.









