Електронният бизнес може да се разглежда като форма на бизнес, основана на въвеждането на информационни и телекомуникационни технологии в бизнес процесите.
Електронният бизнес или електронната търговия е вид бизнес, който е пряко свързан с операции, насочени към осъществяване на процеса на закупуване и продажба на стоки и услуги с цел печалба. Електронният бизнес може да се разглежда като форма на бизнес, основана на въвеждането на информационни и телекомуникационни технологии в бизнес процесите.
Търговската дейност може да се развива в две посоки: първо, организациите могат да се специализират в закупуването и препродажбата на стоки или посредничеството в сферата на стокообмена; второ, предприятията и организациите могат да провеждат дейности по възлагане на обществени поръчки, насочени към осигуряване на производството на стоки и услуги с цел последващата им продажба.
Електронният бизнес и електронната търговия процъфтяват поради факта, че те имат редица предимства в сравнение с традиционните форми на бизнес. Освен това ползите се отнасят както за потребителите, така и за доставчиците. Освен това можете да подчертаете ползите за обществото като цяло.
За доставчиците тези ползи са както следва.
- Глобалното присъствие означава, че обхватът на електронната търговия не се определя от географските граници, а от разпространението на компютърни мрежи. Интернет позволява на малки доставчици да извършват бизнес в световен мащаб.
- Повишаването на конкурентоспособността става чрез „приближаване към клиента”: информационните и телекомуникационните технологии се използват удобно, за да предлагат не само самите стоки и услуги, но и разширяват пред- и следпродажбената поддръжка.
- Намаляване на разходите при извършване на сделки по електронен път.
- Подобряване на веригата за доставки – стоките идват от доставчика към клиента, заобикаляйки складовете на едро и търговските обекти, което води до намаляване на финансовите и времеви разходи. Пътят за доставка е скъсен, доколкото е възможно, за стоки и услуги, които могат да се доставят по електронен път (игри, музика, филми, софтуер, различни видове информация, включително информационни обществени услуги).
- Бизнесът винаги е отворен – формулата “24 часа на ден, седем дни в седмицата, 365 дни в годината”.
- Персонализацията се състои в възможността, в резултат на електронно взаимодействие, да се получава информация за индивидуалните потребителски искания и автоматично да се предоставят продукти и услуги, които отговарят на техните нужди.
- Бърз старт на продукта на пазара – достатъчно е да добавите продукт или услуга към каталога на сайта. Това отваря нови хоризонти в поведението на бизнеса.
Предимствата на електронната търговия за доставчиците се превръщат в нови възможности за потребителите:
- повсеместното предоставяне на услуги – потребителят получава глобален избор на доставчици;
- анонимност – много сайтове изискват минимална информация за клиента;
- широка гама от стоки и услуги (стоките от всеки доставчик от който и да е регион са на разположение на купувача);
- персонализация по отношение на потребителя означава възможността за избор на продукт в съответствие с индивидуалните предпочитания;
- потребителят получава по-евтини продукти и услуги, тъй като намаляването на разходите на доставчиците оказва положително въздействие върху цените;
- електронната социализация означава способността да се комуникира с други потребители, за да се определи надеждността на доставчиците, качеството на стоките и услугите, сравнението на цените.
Обществото като цяло също се възползва от разпространението на информационни и телекомуникационни технологии:
- предоставяне на широк спектър от услуги: образование (обучителна литература, уебинари, конференции), здравеопазване (електронно назначаване на лекар, телемедицина), обществени услуги;
- повишаване на жизнения стандарт поради по-голяма наличност на стоки и услуги, по-ниски цени;
- онлайн продажбата (поръчка) на стоки и услуги намалява автомобилния трафик и намалява замърсяването на околната среда.
Трябва да се отбележи, че някои аспекти на електронната търговия могат да доведат както до предимства, така и до недостатъци за доставчиците и потребителите. Анонимността на страните в електронната търговия може да доведе до тяхното недоверие един към друг и до провала на сделката. Освен това електронният бизнес все още не е законово регламентиран. Така че има някои трудности при провеждането и легитимирането на предприемаческата дейност в Интернет. От страна на потребителите, може да има недоверие към услугите, продавани чрез интернет, често оправдани. Много клиенти предпочитат да пипнат продукта с ръце. Дългото изчакване за доставката на закупени продукти поради неподобрени канали за продажби може също да накара купувача да се обърне към традиционните форми на търговия.
Огромният брой доставчици и потребители, анонимността, намаляване на нивото на мрежовата сигурност прави електронната търговия привлекателна за измамниците. Това обстоятелство има отрицателни последици за цялото общество. За държавата, по-специално, това може да доведе до не получаване на данъци в бюджета при поддържане на „сиви“ счетоводни схеми. В допълнение, увеличаването на броя на ефективните и по-евтини електронни предприятия може да доведе до изтласкване на търговски офлайн предприятия от пазара. За мнозина това може да се превърне в беда: загуба на работа, нарушаване на обичайната сфера на съществуване (например затваряне на магазин близо до дома).









