Изготвяне на списък с конкуренти
Основните конкуренти ще бъдат уебсайтове, които популяризират същите ключови думи като вашите и които се конкурират с вашия уеб ресурс за първите позиции в естественото търсене.
Конкурентите, които се класират добре по същите ключови думи като вас, могат да бъдат открити автоматично с помощта на Netpeak Checker:
- отворете програмата, стартирайте вградения инструмент „PS Parser“;
- в раздела „Запитвания“ (вляво) въведете ключовите думи, с които искате да популяризирате сайта си;
- отидете в раздела „Опции“, изберете търсачките, чийто резултат трябва да бъде запазен, ако искате по-подробна конфигурация на регионалния резултат, отидете в блока с допълнителните настройки, отворете „Търсачки“;
- задайте броя на резултатите (оптималният брой е не повече от 30), стартирайте анализа с натискане на бутона „Старт“;
- изчаквате края на анализа, получавате списък на сайтовете, популяризирани по зададените ключови думи, и анализирате текущата им позиция;
- натиснете „Export“, изтеглете резултатите от сканирането (получавате списък на конкурентите под формата на таблица).
Списък на конкурентите може да се изготви и с помощта на услугата Serpstat:
- въведете ключова дума, изберете желаната търсачка и щракнете върху „Find“;
- отидете на „SEO анализ“, изберете „Конкуренти“;
- експортирайте получените данни.
Въз основа на получените данни съставяме списък на основните конкуренти и ги поставяме в таблица за бъдеща работа.
Събиране на информация за ключови показатели за качеството на уебсайта
За да сравните своя уебсайт с конкурентни ресурси, първо трябва да определите показателите, които ще бъдат сравнявани. Цялостната картина на анализа на конкурентите може да се направи чрез следните сравнителни параметри:
- източниците на трафик и неговия обем;
- авторитет на домейна;
- линк масата;
- брой страници в индекса.
Как тези параметри могат да се използват за получаване на интересуващите ни данни?
Източници и обем на трафика
За да разберете приблизително колко трафик от търсенето получават вашите конкуренти, можете да използвате собственото разширение на Chrome Similar Web.
С това разширение можете да разберете без допълнителни усилия:
- приблизително количество трафик на месец;
- средното време за престой на сайта и процента на прескачане;
- източници на трафик;
- държави, от които получавате по-голямата част от трафика си;
- разпределение на трафика по социални мрежи;
- основните ресурси, които най-често се свързват със сайта, и тези, които се свързват със самия сайт.
Авторитет на домейна
Това е един от основните параметри за SEO анализ на конкурентите. Като сравнявате авторитетите на домейните, можете да разберете какви промени са необходими на вашия ресурс, за да се развива успешно и да изпреварва другите.
Софтуерът Netpeak Checker може да се използва за извършване на съответния анализ: той ви позволява да комбинирате данни от различни услуги в една удобна таблица. Алгоритъм:
1.Отворете програмата;
2.Открийте страничната лента „Параметри“ и маркирайте следните елементи:
- Moz→ External links, Domain Authority (авторитет на домейна според услугата на MOZ);
- Ahrefs → Backlinks, Dofollow Backlinks, Rank, Domain Rating (рейтинг на домейна от Ahrefs);
- Majestic → Поток от цитати (брой сайтове, които се свързват с целевия URL адрес), External Backlinks;
- Alexa → Sites Linking In;
- Google SERP→ Споменавания;
3.Въведете списък с конкурентни сайтове по някой от следните начини: ръчно, чрез изтегляне от файл, вмъкване от клипборда;
4.Щракнете върху „Старт“, започнете анализа;
5.Проверете данните в основната таблица; ако искате да ги изтеглите на компютъра си, щракнете върху „Export“.
Линк маса
Като проследявате изграждането на линкове от конкурентите си, можете да разберете колко бързо получават обратни връзки и от какви източници. Това ще ви помогне да обмислите тактиката си за изграждане на линкове и да вземете линкове от сайтовете, които изпращат посетители към вашите конкуренти.
За преглед на списъка с препращащи домейни полезна услуга е Ahrefs:
- въведете домейна на конкурентен сайт;
- отидете в „Профил на връзките“, вижте списъка с обратните връзки и домейните донори;
- отворете раздела „Преглед“ → „Профил на линковете“, за да видите графика на динамиката на профила на линковете.
- Друга възможност е да използвате инструмента за анализ на обратните връзки на Serpstat, за да получите данните, които ви интересуват.
Анализирайте за кои търсения се класират вашите конкуренти
Като откриете и проучите търсенията на вашите конкуренти, от които техният уебсайт получава трафик, можете да разберете какво не сте взели предвид и да увеличите семантичното си ядро или, обратно, да използвате други търсения, за да популяризирате собствения си ресурс, като по този начин намалите конкуренцията.
SEO-анализ на семантиката на конкурентите може да се извърши с услуга като Serpstat:
- въведете домейна на сайта;
- отворете раздела „Обобщен отчет“ – ще видите ключовите фрази, техните позиции, честота, трафик и т.н.
Можете също така да работите с конкурентни ключови думи в услугата Ahrefs. Действия:
- вмъкнете домейна на сайта и натиснете бутона за търсене;
- отидете в „Органичен изход“, изберете „Ключови думи“;
- проучете списъка с ключови думи, които носят органичен трафик.
Анализ на структурата на уеб сайта на конкурента ви
Проучвайки уеб сайтовете на конкурентите по отношение на тяхната структура, можете да разберете каква логика лежи в основата на конструкцията, върху какво се акцентира. Това ще ви помогне да усъвършенствате и модернизирате уебсайта си.
Проучването на структурата на конкурентни сайтове е по-лесно с помощта на обхождащата програма Netpeak Spider:
- влезте в програмата, преминете към страничната лента, за да зададете модела на параметъра „Минимален“ – скоростта на пълзене ще стане по-бърза;
- отидете в „Настройки“ → „Общи“, проверете „Сканиране на всички поддомейни“;
- ако е необходимо, активирайте инструкциите за индексиране (раздел „Разширени“), можете да ги използвате, за да видите кои страници се опитват да скрият конкурентите ви от роботите на търсачките;
- в края на сканирането отидете в раздела „Структура на сайта“ в страничната лента;
- за да извършите подробен анализ, качете структурата чрез „Експорт“ → „Структура на сайта“: по този начин можете да получите удобен отчет за структурата на сайта с анализираните крайни страници, ниво на влагане на URL адреси и параметри.
Анализиране на съдържанието
Съществуват редица начини за анализиране на съдържанието, което е особено популярно в сайтовете на конкурентите. Например анализ на показателите за ангажираност в даден сайт и търсене на страници с най-голяма видимост.
Анализирането може да се извърши с помощта на вече споменатия по-горе Netpeak Spider:
- да отидете на произволна страница със съдържание;
- подчертайте показателя за ангажираност (прегледи на страници, коментари, повторни публикации в социалните медии и т.н.);
- отворете изходния код и копирайте селектора;
- в Netpeak Spider, от менюто „Настройки“, отворете раздела „Разбор“ и поставете копирания селектор, след което изберете типа сканиране „CSS Selector“ и областта за търсене „Internal Text“, дайте име на потока (за да улесните преглеждането на резултатите от разбора);
- повторете същото и с другите показатели за ангажираност;
- задаване на условията за анализиране;
- въведете домейна на сайта, от който искате да анализирате и започнете сканирането;
- Когато процесът приключи, отидете в раздела „Разбор“ на страничната лента, за да видите резултатите.
Най-добре е да прехвърлите данните в компютъра си под формата на таблица, за да улесните работата с тях. За страниците с максимална видимост се интересуваме от темите и съответните елементи на съдържанието като заглавие, описание, заглавия (данни за тях могат да бъдат получени чрез сканиране на списъка с качени страници със съответните параметри).
Serpstat може да ви помогне да търсите страници с най-висока видимост:
- въведете домейна на сайта и щракнете върху бутона „Намери“;
- отидете на „Анализ на домейна“ → „Обобщен отчет“, превъртете надолу и потърсете „Най-видими страници“ (този отчет ще ви даде конкурентни страници на сайта с висока видимост в търсачките и те може да не съвпадат с тези, които сте открили чрез анализ). Списъкът с тези страници може да бъде запазен, за да проучите съдържанието им и да създадете подобна страница за себе си;
- след това отидете в раздела „SEO-анализ“ и отворете отчета „Страници-лидери“;
- експортиране на окончателните данни;
- освен това можете да разтоварите ключовете, взети от водещите страници, и да направите подробен анализ на тях (особено ако са целеви страници, а не информационни ресурси).
С тези два метода не е трудно да се съберат най-популярните страници на конкурентните сайтове за анализ на съдържанието.
По този начин SEO анализът на конкурентите е откриване на нови възможности за подобряване на вашия уебсайт. Предварителното му провеждане изисква:
- съставяне на списък с конкурентите ви;
- събиране на информация за важни показатели;
- проучване на заявките, по които се класират вашите конкуренти;
- проучване на структурата на уеб сайта на конкурентите ви;
- анализиране на най-популярното съдържание.