За всяка изминала секунда има милиони търсения и запитвания в Google търсачката. Тя се е превърнала в неизменна част от живота на повечето хора, които се допитват до “чичко” Google за всичко – когато искат да намерят нещо, да проучат или купят. Именно заради това превръщането на Google в рекламна платформа за всякакви бизнеси е гениална идея. Това се случва чрез платформата Google Ads, за която ще разберете повече тук.
Какво е Google Ads?
Google Ads е PPC (pay-per-click*) платформата на Google, чрез която различните бизнеси могат да трупат видимост сред потребителите на различните Google продукти. Чрез Google Ads ефективно можете да спечелите релевантен и качествен трафик към сайта си, когато хората правят запитвания, свързани с дейността ви. Например, ако имате масажно студио и имате заплатена Google Ads реклама, то Google ще “избутва” по-нагоре сайта ви в страницата с резултати или SERP (search-engine-result-page). Всъщност това е и най-често срещаният вид реклама в Google Ads – search рекламата. Има и още – дисплейна реклама, YouTube реклама и други.
Search рекламата в Google Ads
Когато направите търсене в Google, резултатите, които излизат са два вида – органични и заплатени. Заплатените са обозначени с по-тъмнен надпис “Реклама”.
Дисплейната реклама в Google Ads
В Google Ads могат да се създават и дисплейни рекламни кампании, които могат да бъдат под формата на изображение, текст и т.н. Тези реклами се появяват в Google Display Network – колекция от сайтове, които са дали съгласието да служат като рекламоносители на Google. Дисплейните рекламни могат да се разпознаят по бледосиния бутон за затваряне.
YouTube рекламите
Тъй като YouTube е инструмент на Google, рекламите в него се управляват чрез Google Ads. Можете да създадете видео, текст или дисплейна реклама, която да се появява преди, по време на или след дадено видео, или на други места из платформата.
Как всъщност работи Google Ads?
Google Ads се фокусира върху ключовите думи, които човек използва, за да направи търсене в Google. Когато рекламните специалисти правят рекламна кампания в платформата, създават списък с ключови думи, които човек евентуално би написал, за да намери конкретен продукт или услуга. Когато направите търсене, първата работа на Google е да провери дали думите, които сте написали съвпадат с гореспоменатия списък на бизнес, който рекламира в Google Ads и ако е така, ви показват първо тези предложения. Например, ако напишете “зимни обувки” в търсачката, на първо място ще ви излязат резултати, които са заплатени от рекламодатели, защото те са заложили на словосъчетанието “зимни обувки” като ключово за бизнеса и продуктите, които предлагат.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Искам AI чатбот: първи стъпки Какво означава грешка 403? Какво е URL адрес и каква е неговата структура?
В допълнителните настройки на платформата имате възможност да направите насочването си към потенциални клиенти още по-конкретно – по пол, възраст, местоположение, семеен статус и интереси. Така увеличавате шанса си да достигнете до вашите хора, които е най-вероятно да закупят вашите продукти или услуги.
Платформата предлага и проследяване на резултатите в голяма точност. Може да проследите колко човека са разгледали сайта ви и колко са направили покупка благодарение на рекламата ви в Google Ads. Така можете да си направите равносметка кое действа във вашия конкретен случай и какви промени можете да направите, за да подобрите представянето на рекламната кампания.
Как Google избира кои реклами да покаже?
Тук влиза търгът на Google Ads. Ако продавате зимни обувки, вероятно не сте единственият бизнес с такава дейност, съответно не сте единствените с такъв сайт и не само вие искате да направите подобна реклама в платформата. В такъв случай някои от ключовите думи на вас и конкурентите ви ще съвпадат и затова Google Ads решава чия реклама да покаже първо след провеждането на търг. На този търг платформата дава оценка от 1 до 10 на всички ключови думи от списъка на една реклама, като един от най-важните фактори за тази оценка е релевантност. Тази оценка се нарича quality score или “коефициент за качество”. Колкото по-релевантна е думата за конкретно запитване, толкова по-висока оценка ще получи. След това всяка от думите ви получава Ad Rank, като се умножава коефициента ѝ за качество(quality score) по най-високата цена, която може да предложите за появяването на рекламата ви. Рекламите с най-висок Ad Rank са тези, които се появяват на страницата с резултати. Колкото по-висок е вашият Ad Rank, толкова по-добра позиция можете да получите в търсачката.
За да „спечелите“ търговете в Google Ads и рекламата ви в Google да се появява за съответните ключови думи, трябва да оптимизирате коефициентът си за качество и размера на офертата. Колкото по-висок е вашият quality score (коефициент за качество) в комбинация с размера на офертата, толкова по-добро е позиционирането на рекламата ви.
Следните фактори (наред с други) оказват влияние върху Вашата оценка за качество:
- релевантността на вашата реклама в Google спрямо заявката за търсене
- релевантност на ключовата дума в Google спрямо вашата рекламна група
- релевантност на рекламата ви към целевата ѝ страница
- процент на кликване (CTR) на рекламата и нейната рекламна група
- цялостното представяне на акаунта в миналото
Високият коефициент за качество има и общи ползи:
- По-ниски разходи – Google възнаграждава рекламодателите с високи показатели за качество, като намалява разходите им за кликване (CPC), което спомага за подобряване на възвръщаемостта на инвестициите.
- По-голяма видимост – Когато имате висока оценка за качество, рекламите ви ще се показват по-често и на по-добри позиции в SERP – в горната част на страницата спрямо долната. Това ви позволява да получавате повече кликвания и реализации, без да се налага да повишавате офертите си.
*PPC е разновидност на интернет маркетинга, чрез която рекламодателите плащат такса всеки път, когато тяхната реклама е кликната (избрана) сред потока от органична информация на Гугъл, Фейсбук или друга платформа.
Автор: Радина Чехларска