Когато възникне необходимост от смяна на CMS, собствениците на интернет ресурси често не разбират сложността на предстоящия процес. От всички страни се дават „полезни“ съвети и мнения: всичко е просто, бързо и опитният специалист може да се справи за един час. Изпълнителят определя цената на работата, за която клиентът, меко казано, не е готов, тъй като крайната цена надхвърля разходите за разработване на интернет сайта.
Проблеми могат да възникнат, когато използваната система остарее или избраният CMS не е подходящ за целите на уеб ресурса. Не отговаря на изискванията за скорост и сигурност. Преработката на уебсайта може да наложи и преместването му към друг CMS.
Но най-трудно е за тези, които са загубили връзка с разработчика. Това се случва по разни причини и често води до там, че става невъзможно да се работи самостоятелно: нито да се актуализира съдържанието, нито да се разшири наборът от функции. Изключително трудно е да се намери изпълнител, който да извърши „ремонтни дейности“. Разработчиците не желаят да поемат такива задачи: по-лесно е да се направи нов сайт, отколкото да се разберат тънкостите на чуждия „програмен код“.
Когато решавате да смените CMS, трябва да сте наясно със сложността и опасностите, свързани с този процес. Разбира се, можете да попитате познат програмист или да намерите добър фрийланс специалист, чиито услуги ще бъдат по-евтини от тези на специализирана компания, но резултатът в такъв случай не е гарантиран. Качеството на прехвърлянето трябва да се оценява не само от гледна точка на програмистите, но и от гледна точка на SEO: дали пренасочванията са зададени правилно, дали структурата на ресурса се е променила, заглавията на страниците и т.н.
Дори най-малкото отклонение води до промени в резултатите, а по-сериозните „редакции“ (които често не могат да бъдат избегнати поради спецификата на CMS) – до сериозни загуби на трафик и класиране в търсачките. Ето защо не се изненадвайте, когато работата дори на най-добрия специалист не води до желания резултат. Програмистът не е длъжен да вземе предвид SEO-настройките, които собственикът дори не смята, че е необходимо да спомене. От друга страна, притежателят на ресурса може просто да не е наясно с тънкостите на придвижването и да не контролира качеството на прехвърлянето на важни SEO компоненти.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Какви са начините да вмъкнете HTML код в сайт на WordPress? Какво представляват чатботовете за бизнеса Какво е URL адрес и каква е неговата структура?
Когато прибягвате до крайната мярка – преминаване към друг CMS – оценете рисковете и помислете за усъвършенстване на функционалността на системата, в която се намира порталът в момента. Решението за миграция към нова CMS трябва да се обмисли и да се вземе само по основателна причина.
- Защо решихте да напуснете Drupal? WordPress е по-позната. Това не е добра причина да се преместите. Ако ресурсът е голям и няма оплаквания, по-добре е да научите Drupal и да продължите да работите по него.
- Защо да преминете от Joomla към WordPress? WordPress предлага голям брой плъгини и безплатни шаблони. Несериозно е само поради тази причина да преминете към WordPress. Платената приставка на система е много по-евтина от миграцията, която крие редица сериозни рискове.
- Защо да преминете към WordPress? Бизнесът трябва да е модерен и надежден, че CMS трябва да съответства на него. Причината не е в това. Особено като се има предвид, че разходите за мигриране на вашия сайт към друг CMS далеч не са най-ниските. По-добре е да инвестирате средствата в полезни начинания.
Решението трябва да бъде взето само след консултация с професионалисти, а не с приятели и програмист, които искат да спечелят пари, като мигрирате уебсайта си без никаква причина.
Проблеми, които могат да възникнат по време на миграцията на сайта към друг CMS
Преминаването на сайта ви към нов CMS ще доведе до проблеми – това е неизбежно и трябва да сте подготвени за такъв преход. Решаването на някои от тях няма да е трудно, но ще има и такива, които няма да бъдат отстранени. Единственият изход е да сведете загубите до минимум.
- Загуба на съдържание
Избягването на тази ситуация може да бъде подпомогнато чрез създаване на резервно копие на сайта в старата система за управление преди прехвърлянето. Например WordPress използва специална приставка, а Drupal има вграден модул.
Можете да „копирате“ ресурса без препратка към CMS чрез контролния панел на сървъра, достъпът до който се осигурява от хостера.
Пътят е следният: контролен панел – файлове – мениджър за архивиране. Необходимите копия и базата данни трябва да се архивират и да се изтеглят.
След това се уверете, че създадената версия работи и можете да възстановите сайта от нея (опитайте се да го направите на локален сървър). Ако е успешна, стартирайте миграцията, а ако възстановяването е неуспешно, повторете описаните манипулации отново. В случай на повторен неуспех се свържете с хостинг компанията за помощ.
Никога не започвайте мигриране на уебсайт към друг CMS, докато не разполагате с работещо резервно копие!
- Промяна на структурата на сайта и URL адресите
Всеки CMS има собствен подход към формирането на URL адреси, така че те често се променят. Същото се случва и при структурни промени.
Например съществуващият преди това адрес https://site.bg/pages/catalog/tovar.html ще се промени на https://site.bg/shop/tovar.html/. Ако тези „нововъведения“ не се проследяват и коригират навреме, в изхода ще се появят дублирани версии и ще възникнат проблеми с неработещи връзки и бутони. Негативната реакция от страна на потребителите и търсачките няма да закъснее.
Структурата на URL адресите при прехвърляне на ресурса към новия CMS трябва да се запази!
- Сложността на настройката на пренасочвания
Промяната на URL адреса изисква да се работи с пренасочвания, които са лесни за настройване за всяка страница, ако основният сайт е от няколко десетки страници. Друг е въпросът, ако има стотици или дори хиляди страници. В този случай ще трябва да отделите много време и усилия за настройване на автоматични пренасочвания. Това непременно трябва да се направи.
- Несъответствие във функционалността на стария и новия генератор
Познатите функции на старата система за управление могат да бъдат коренно различни в новата CMS. Ако сте свикнали с безпроблемно водене на блогове в WordPress, при преминаване към OpenCart трябва да търсите или да купувате решение: допълнителни модули, начини за комбиниране на блога на стария CMS и сайта на новия и т.н.
- Проблеми с дизайна
Дизайнът на даден ресурс се променя, често драстично. Ако е от основно значение да запазите „лицето“ на портала познато на потребителите, потърсете помощта на дизайнер.
С едно щракване на пръста преместването на сайта от един CMS в друг няма да се получи. Но ако нуждата от смяна на генератора е очевидна и обективна, направете предварително задълбочена подготовка и предприемете всички необходими стъпки за минимизиране на рисковете.