Срещаме се със Станислава Симидчийска, основател на копирайтинг агенция CopyVibes.eu, платформата за лайфстайл и култура Vibes.bg и дамския сайт Hubavajena.bg. Поводът за разговора ни е бъдещото ѝ участие в 75-и Международен технически панаир Пловдив и по-конкретно: събитието Bulgarian Digital Week Plovdiv 23-28.09.19. Темата, с която Станислава ще дебютира като лектор, е “Как да създаваме съдържание, което задържа потребителското внимание?” и можете да я слушате на живо на 26 септември от 11 часа в Палата 10.
След като професионално се занимавате с копирайтинг, разкажете ни повече за тази модерна професия. „Копирайтинг“ е термин, който, като че ли не е много познат на обществото днес, как бихте го обяснили с няколко думи?
“Копирайтинг” е термин, на който ние сме придали малко повече значения, отколкото носи. В основата си това е дейност за създаване на текстове, които се изготвят с цел продажба. Към него обаче често се включва и т.нар. content writing, който е обширно понятие, включващо съдържание за блогове, категорийни и продуктови описания, PR материали, SEO статии, присъствие в социалните мрежи и много други.
Казано накратко: професията ни е творчески-дигитално ориентирана, но в основата ѝ стои словото.
Разкажете ни повече за дейността си в агенция CopyVibes – кога стартирахте, има ли интерес към услугите ви, колко голям екип стои зад агенцията и предимно от какви специалисти е съставен?
Агенцията ни вече е на малко под година и половина, но дейността ни в писането е на около десетилетие. Със съпруга ми Константин Симидчийски сме журналисти и дълго преди да започнем да се занимаваме с копирайтинг, също си изкарвахме хляба с писане, но посвещавайки се на онлайн медиите, които и сега намират място в живота ни.
Екипът ни е съставен от около 15 автори – почти всички сме филолози и журналисти, ежедневно информиращи се за новостите в света на дигиталното писане. Работим с различни езици, покривайки от основните за нас български, английски, немски и руски, до по-екзотичните испански, румънски, гръцки, полски, украински и китайски.
Смея да твърдя, че има интерес към това, което правим. Все повече професионалисти разбират нуждата от качествено, грамотно, достъпно и интересно поднесено съдържание, поради което се обръщат към нашите копирайтинг услуги. Партнираме си business to business със SEO и рекламни агенции, също така имаме и индивидуални клиенти, които ни поверяват своите сайтове и профили в социалните мрежи.
Защо предоставянето на професионални копирайтинг услуги е важно за бизнеса днес?
Защото първото нещо, което евентуален клиент прави, решавайки да проучи бранд или услуга, е да го провери в интернет. И често се разочарова, ако прочетеното там е непълно като информация, написано е с правописни грешки или в стил, който не задържа вниманието му.
Но това не е всичко. Професионалното писане на съдържание може да бъде и оптимизирано за търсачките – нещо, към което всеки бизнес се стреми, а именно да бъде лесно намиран в Google например. Разбира се, бързам да уточня, че това е дълъг процес, с който основно се занимават SEO специалисти, но ние им помагаме с текстовата част, пишейки съдържание, в което има конкретно насищане на ключови думи, което е в определен обем, структурирано по даден начин и т.н.
Смятате ли, че текстът може да въздейства, въпреки силата на аудио-визуалните методи, които се използват и предпочитат от масовия потребител?
Още в древността хората са се опитвали да записват важните за тях неща, макар и да не са имали писменост. До ден-днешен се пазят истории, съхранени върху каменни плочи и папируси. После идва и писмеността, после Гутенберг и неговата революционна печатарска преса, появяват се първите пишещи машини, компютрите, смартфоните. А казват също, че “в началото бе словото”. В този ред на мисли смятам, че колкото и да се развива светът, което е най-естественото нещо в него, място за текст винаги ще има. И винаги ще има кой да го прочете.
Ако в основата на копирайтинга стои съдържанието, създаването на такова, което задържа интереса, все по-трудна задача ли е?
Считам, че да. Съвременният потребител е пренаситен – той вече е видял и прочел всичко, поради което трудно може да бъде изненадан и спечелен. Но когато темите се поднасят умело, когато текстът е качествено изграден за уеб, тогава интересът може да бъде задържан. Защото човек непрекъснато има потребност от нови знания, които просто трябва да бъдат добре предадени. Истината е, че в точно това „закачливо“ и обиграно стъпване извън баналното се корени най-важната разлика между успешното и недотам успешното създаване на съдържание. Именно за това искаме да поговорим и по време на лекцията – как да напишем текст който да е информативен, без да е отегчителен; който да е интересен, без да е несериозен; който да е различен, без да е ексцентричен.
В този ред на мисли, изкуство или занаят е копирайтингът? Има ли задължителна доза природна креативност в тази професия, или тя може да бъде „овладяна“ от всекиго?
Дар словото е основа на тази професия. Но именно за начините да “се култивира” едно интелигентно писане ще говорим на нашата лекция – начини, базирани на опита ни с много и различни копирайтъри – с различни професионални квалификации, разнообразни лични таланти и т.н.
Само съдържанието ли е важно за добрия копирайтинг текст, или за успеха му са нужни и други характеристики?
Съдържанието е това, което потребителят възприема. Но за да стигне това съдържание до него, е нужно да се спазят още фактори, сред които употреба на ключови думи и таргетиране. Ако приемем, че въпросният текст достигне до правилния читател, отново няма гаранция, че той ще му обърне внимание, ако заглавието и откриващата снимка не са достатъчно атрактивни. И ако приемем, че все пак отвори статията, текстът трябва да е така структуриран, че да не я затвори веднага – или иначе казано, да е разделен на кратки абзаци, да има подзаглавия, булети, мултимедия.
Всичко това, обобщено в няколко думи, потвърждава, че добрият текст става такъв не само заради това, което разказва, но и заради начина, по който е изграден, и заради способите, чрез които достига до потребителите. С няколко думи: процесът е комплексен, защото в днешната дигитална реалност само едно нещо никога не е достатъчно.
Предполага се, че голяма част от посетителите на лекцията Ви в рамките на Bulgarian Digital Week Plovdiv биха имали желание да се занимават с копирайтинг и писане на съдържание в бъдеще. Да очакваме ли да чуем полезни съвети и насоки за прохождащите в това начинание?
Разбира се. Ще говорим не само за смисъла от качествено съдържание, а главно за стъпките към постигането му. Ще опитам да представя основните аспекти на един добър текст и ще акцентирам върху елементите, които са неговия “гръбначен стълб”.
Заповядайте на лекцията ми в Палата 10, която ще се проведе на 26 септември от 11 часа, за да научите повече.
Събитието във Facebook: https://www.facebook.com/events/1160006480852042/