„Облачните“ софтуерни системи не са новост за бизнеса, но преживяха истински бум през последните няколко години. Докато до скоро облака се разглеждаше като несигурна алтернатива за разполагане на фирмения софтуер за управление, подходяща за малки компании, пандемията от Covid-19 радикално промени това схващане.
Към днешна дата над 60% от корпоративните данни в световен мащаб се съхраняват в облачното пространство, като повече от половината компании с внедрени ERP системи използват такива решения по модела „софтуер-като-услуга“ (Software-as-a-Service).
Облачните системи за управление на бизнеса са предпочитан вариант за компании с различни размери и сфера на дейност. Водещите производители на ERP софтуер лансират усилено облачните версии на своите решения. Системи като Microsoft Dynamics 365 Business Central Online осигуряват за бизнеса множество ползи като скалируемост, минимизиране на първоначалните инвестиции и още по-висока сигурност на данните.
Облачната ERP система расте заедно с бизнеса
С течение на времето и с помощта на софтуерите за управление, бизнеса расте. Това е от своя страна означава ръст в броя операции и обема информация. При разположените на собствен физически сървър ERP решенията този ръст се отразява пряко в натоварване на хардуера и системната инфраструктура. Каквито и да са възможностите на фирмения сървър, те далеч не могат да се сравняват с гъвкавостта, която предлага в това отношение облачното пространство. То може безпроблемно и на далеч по-достъпна цена да подслони растящите нужди на бизнеса и увеличаващите се обеми данни и брой потребители.
Паралелно с това, облачните решенията позволяват на организациите да реагират бързо на променящата се бизнес среда като планират и управляват гъвкаво месечните си разходи. Лицензите за работа с Microsoft Dynamics 365 Business Central Online например могат да растат или намаляват съобразно динамиката в дейността на компанията и нейните текущи нужди. Това дава много по-голям контрол върху разходите и помага за тяхното оптимизиране.
Минимизиране на първоначалната инвестиция
Закупуването и поддържането на собствени сървъри, които да подслонят фирмената ERP система изисква значителни първоначална и текуща инвестиция. Като оставим настрана самата стойност за придобиване, към разходите трябва да се отнесат също и осигуряването на помещение с необходимата климатизация и контрол на достъп; изграждането на мрежова инфраструктура; наемането на квалифициран специалист или екип за поддръжка и обслужване и ред други.
Това са значителни разходи за всяка една компания, които могат напълно да бъдат елиминирани чрез използването на SaaS решение за бизнес мениджмънт. Само като пример, водещата ERP система Business Central Online е разположен изцяло в облачното пространство Microsoft Azure, а лицензите за използването ѝ включват не само наем на пространство, но и осигуряване и поддържане на необходимите запасни копия на данните (backup).
Винаги най-актуална версия на облачните ERP системи
Системите за управление на бизнеса са динамичен софтуер, който постоянно се развива и променя. Водещите производители на подобен тип решения непрестанно ги обновяват и допълват с нови функционалности, които ускоряват, улесняват и облекчават все нови и нови направления от управлението на бизнеса. При инсталираните на собствен сървър ERP системи, преминаването към нова версия на решението е тежък и отнемащ време процес, перспективата за който възпира много компании. По този начин, те не успяват да извлекат максимална полза от всички нововъведения, които разработчиците постоянно добавят към своите софтуери.
За разлика от тях, потребителите на облачни ERP системи винаги работят с най-актуалната им версия. Лицензите за ползване на системи като Dynamics 365 Business Central Online гарантират, че компанията клиент получава два пъти годишно нови версии на системата, които включват множество подобрения и изцяло нови функционалности, разработвани от екипа на производителя.
AI в помощ на потребителите в облака
Експлозивното развитие на генеративния изкуствен интелект не пропусна и облачните ERP системи. Водещи производители на бизнес софтуер като Microsoft добавят към най-новите версии на своите системи AI функционалности, които ускоряват работата както на потребителите, така и на внедряващите консултанти и програмисти. Генеративният изкуствен интелект облекчава потребителите при изпълнението на повтарящи се рутинни задачи като разнасяне на данни по счетоводни статии, съставяне на мейли и търговски предложения, създаване на сегменти по определени критерии, уникални описания на продукти и много други и по този начин повишава драстично ефективността на работа.
Неизменно висока сигурност на данните
Сигурността остава една от основните тревоги на бизнеса във връзка с облачната среда и причина за колебание при вземането на решение за миграция към облака. И въпреки че информационната сигурност в наши дни е ключов проблем, използването на облачни решения за управление не води до повишаване на рисковете. Напротив, професионалните центрове за данни разполагат с множество нива на защита и поддържат отдели специалисти, чиято основна задача е да гарантират сигурността на данните. Те първи научават за най-новите заплахи, както и за начините да им се противодейства. Такова ниво на защита е трудно да бъде подсигурено по отношение на фирмените сървъри, освен ако не говорим за големи корпорации с нужните ресурси да поддържат отдели от специалисти по информационна сигурност.
За да обобщим всичко казано до тук, „облачните“ системи за управление на бизнеса осигуряват сигурност и могат да растат заедно с бизнеса, като същевременно снижава размера на нужната първоначална инвестиция и прави водещи решения като Business Central достъпни за повече организации, независимо от техния размер и сфера на дейност. В допълнение не може да не споменем гъвкавостта на облачните системи и тяхната достъпност за всеки оторизиран служител, независимо дали се намира на работното си място, в домашния офис или на път.
Microsoft Dynamics 365 Business Central е една от най-разпространените в световен мащаб системи за управление на бизнеса. Като достоен наследник на популярното ERP решение Microsoft Dynamics NAV, системата позволява на компаниите да управляват всички ключови за бизнеса им процеси от едно място, като същевременно осигурява цялостен поглед върху различните аспекти от дейността им в реално време. Системата обхваща направления като управление на счетоводство и финанси, покупки и продажби, задължения и вземания, производствена дейност, управление на складове, проекти и ред други.
Тим ВИЖЪН България е сред водещите български интегратори на системи за управление и анализ на бизнеса и има дългогодишен опит в проектирането, изграждането и внедряването на цялостни дигитални решения, базирани на признати в цял свят софтуери като Microsoft Dynamics и Tableau.