IT ExpertАктуално

Digital: От локално към глобално с Борислав Арапчев

Борислав Арапчев е SEO strategist в агенция Serpact. Той отговаря за анализа на проектите и създаването на новаторски методи за реклама и популяризация. SEO /Search engine optimization/ е процес, при който  се работи по полезността и удобството на един уеб-сайт, за да получи той максимален трафик от посетители, през търсещата машина на Гугъл. Serpact спечели наскоро European Search Awards в Будапеща в категория Gaming.

Digital: От локално към глобално с Борислав Арапчев

Борислав, здравей! Би ли ни разказал за дигиталната среда и нейната сила?

Здравей! Да, разбира се. За всеки бизнес има време, когато иска да постигне нови висоти и да разшири бизнеса си. Имаме много клиенти, които в България са постигнали едно ниво и искат да надградят. Желаят да започнат работа и на други пазари, в други държави. Ако започнат да правят това по стандартният, офлайн начин, това отнема много време, средства и голям риск. Трябва да се посети съответната страна, да се анализира пазара с месеци, да се открие обект, и да се инвестират много пари, като не е ясно дали и кога ще има възвръщаемост на вложените пари. В онлайн среда това е много по-бързо и евтино постижимо. С инструменти за анализ се проучва потенциала за дадената страна за продукта или услугата на клиента. Тогава, след анализ на получените данни, се решава къде има  потенциал и на коя територия си струва да се инвестира и работи. Това  е много по-ефективен, бърз и добър вариант за разширяване на бизнеса. В интернет много по-лесно можете да израстнете, от местно, локално присъствие, да постигнете глобално такова.

Ефективността на SEO 

Би ли ни казал за видовете канали на трафик към един сайт, и кой предпочиташ ти, кой смяташ за най-ефективен?

Най общо трафикът към един сайт се разделя на директен, платен, органичен, референтен и социален. Обикновено в днешната среда и реалност сайтът ни получава трафик от много места, тоест, от почти всички изброени видове канали. Няма да се спирам на всички тях, понеже би станал сериозен научен труд /смее се/. За мен, като SEO специалист, трафикът през Гугъл, или т.нар. органичен трафик е най-добър и полезен. Неговата ефективност е много висока. При клиенти сме наблюдавали при повишение на този трафик с 5 % – ръст в продажбите 25 %. Сами разбирате колко е ефективно това. За 1 вложен лев получавате 5 лева  – 5 пъти ефективност и възвръщане на инвестицията. Това е така, защото хората, откриващи ви през Гугъл са целенасочени, и търсят активно точно вашият продукт или услуга, за да прочетат и да купят. Не е нужно да ги “обработвате” да си поръчат от вас, те вече са “готови” за това. Единствено трябва да ви намерят.  И това намиране става най-често на първа страница на Гугъл. Именно тук идва нашата работа, да изведем сайта ви на първа страница на световната търсачка. В полза на това са  и изследванията, че доверието към ”натуралните”  резултати /за разлика от платените/ е най-високо.

Силата на мултиканалният подход

Само SEO ли можем и трябва да използваме като начин за дигитална реклама?

Не, разбира се. Нашето време предлага много начини за онлайн рекламиране. Добре е да се възползваме от повечето от тях. Най-силно е, когато прилагаме целият маркетингов микс – оптимизация за Гугъл /SEO/, платена реклама в Гугъл, платена реклама във Фейсбук, Email маркетинг, и други видове онлайн и офлайн реклама. Важно е обаче бизнесът да тества, за да провери и установи къде са неговите клиенти. Има бизнеси, чиито клиенти не влизат във Фейсбук. Ако разберете това, “наливането” на пари там ще ви носи само загуби. Но ако пък продавате модни стоки, дрехи, очила, аксесоари, козметика, Фесбук е добър канал. Важно е къде са вашите потребители, за да им покажете “стоката” си на това същото място.  Има ли сме случай, когато клиент продава спортни обувки много добре през Фейсбук в България, докато в Гърция през същият канал не продава почти нищо. Но пък в южната ни съседка е много ефективен Гугъл адс, за неговите продукти. Тоест  – трябва да имате предвид и локализация, психология, навици, нагласи и други подобни неща. Като потвърждение на думите ми по-рано, същият клиент постигна много добри резултати чрез органичният канал на Гугъл и в двете държави. Бих искал да завърша, че е важно да използваме всички начини, които е окажат ефективни за нашият бизнес. Това трябва да се разбере чрез тестове и анализ на данните. За различните бизнеси добрите канали не винаги са еднакви. Но е добре да разширите палитрата си от рекламни методи – това ще ви донесе само ползи.

 

Покажи повече

Di Tech

DiTech | Добре дошли в света на дигиталните технологии

Подобни публикации

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close
Close