През февруари Google и Microsoft обявиха плановете си за изграждане на търсачка, задвижвана от изкуствен интелект. Това обаче допълнително създаде напрежение в надпреварата в областта на тази съвременна технология.
Google има планове да използва LaMDA в различни приложения за разговори, като например чатботове и виртуални асистенти. Целта е да се осигури по-близко до човешкото взаимодействие между потребителите и машините.
LaMDA (Language Model for Dialogue Applications – езиков модел за приложения за диалог) е нова технология за естествен език, която позволява на машините да разбират и отговарят на езика на хората. По този начин се подобрява качеството на комуникация между потребителите и машините.
Скоро в търсачката на Google ще се появят функции с ИИ, които ще превръщат сложна информация и множество гледни точки в лесни за усвояване формати, така че да можете бързо да разберете цялостната картина и да научите повече от мрежата.
Преди обаче официалното реализиране на идеята за интегриран ИИ в Google, от компанията пуснаха демонстрационна версия на чатбота, която бе тествана от доверени екипи. Пускането на новия чатбот на Google – Bard, отчете сериозен провал, когато се появи грешка в един от отговорите. Тази грешка коства на компанията над 160 млрд. долара.
Microsoft обяви, че използва технологията ChatGPT, разработена от компанията OpenAI. Целта е да подобри своята търсачка Bing и уеб браузъра Edge.
Световният бранд, който миналия месец обяви многомилиардна инвестиция в OpenAI, заяви, че технологията, базирана на по-мощна версия на ChatGPT, ще помогне на потребителите да уточняват своите заявките и да получават по-точни и актуални резултати. Microsoft сподели още, че новият облик на Bing ще бъде публично достъпен след няколко седмици, а потребителите ще могат да се включат в списъка на чакащи за ранен достъп.
Google беше наясно, че трябва да реагира след сделката с OpenAI и изключителния успех на ChatGPT. Преди няколко дни съобщиха, че Bard преминава през специализирани тестове и ще бъде по-широко достъпен през този месец.
„Макар първоначално да изглежда, че Google избърза с пускането на Bard на пазара, а сделката с Microsoft и ChatGPT ще засенчи компанията, тази надпревара ще бъде дълга.“ – каза Дан Айвс, анализатор в частната инвестиционна фирма Wedbush Securities.
Експертите смятат, че е малко вероятно Microsoft също да остане без грешки, подобни на тези на Google Bard AI. Всъщност потребителите на ChatGPT са се сблъсквали с неточности при използването на чатбота, чиято технология е в основата на новия облик на Bing и други продукти на Microsoft, като например Teams.
Специалистите предупредиха, че големите езикови модели, които са в основата на Bard и ChatGPT, са податливи на грешки поради начина, по който са създадени. Тези модели се захранват с набори от данни, включващи милиарди думи, които обучават изкуствения интелект да генерира правдоподобно звучащи отговори на запитвания. Работейки по начин, подобен на предсказване на текст, те изграждат модел за прогнозиране на най-вероятната дума или изречение, което ще последва след подкана от потребителя.
Д-р Андрю Рогойски от Института за изкуствен интелект към Университета в Съри казва следното:
„ChatGPT е предсказател на фрази. Това е система, която е запомнила един милиард книги, за да може да познае какво следва след въпроса, който й задавате. Всичко, което тя казва е повторение на нещо, което вече е било казано от човек.“
Той допълва също и че съществуват много по-интелигентни системи с изкуствен интелект, които управляват роботи, диагностицират болести или управляват автомобили.
Въпреки това феноменалният интерес към ChatGPT, който за два месеца регистрира повече от 100 милиона потребители, показва значителна обществена жажда за търсене с помощта на изкуствен интелект. Журналистите, на които беше предоставена възможност да се запознаят с новия Bing, задвижван от изкуствен интелект, бяха впечатлени.
Но ако общественият интерес към търсенето с помощта на чатботове, за което свидетелства успехът на ChatGPT, се запази, тогава Microsoft има голяма цел, която да преследва. Според компанията за дигитално проучване SimilarWeb, Google доминира на световния пазар за търсене с дял от 91%, а Bing – само с 3%. Китайската търсачка Baid също се включи в надпреварата със свой чатбот, наречен „Ernie bot“.
Разликата между компаниите е голяма. В последните три месеца Microsoft отчете приходи от 3,2 млрд. долара от реклами за търсене и новини, докато Google генерира 42,6 млрд. долара приходи от търсене.
Чатботовете изискват голяма изчислителна мощност, така че има и последици за разходите за всяко завладяване на пазара с помощта на изкуствен интелект, както и за защитата на водеща позиция на пазара.
На този етап Google остава в силна позиция. Компанията е инвестирала много в изкуствен интелект и той се използва навсякъде в нейните продукти (например в Google Translate).
„Не вярвам, че новата версия на Bing, използваща голяма технология за езикови модели, ще се окаже сериозна заплаха за бизнеса с търсачката на Google. Те разполагат с технология за големи езикови модели, която е поне наравно с тази на Microsoft и OpenAI“, казва Марк Ридл, професор в Технологичния институт в Джорджия.
Въпреки това той добавя:
„Microsoft извърши голям подвиг, като буквално за една нощ превърна технологията за търсене в двустранна надпревара. Ще бъде интересно да видим как ще се развият нещата.“
Автор: Александра Попова
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Изкуственият интелект като иновативен начин за творческа интерпретация на реалността Искам AI чатбот: първи стъпки Изкуственият интелект в съвременния свят