Електронна търговияИТ Новини

Тенденциите в онлайн търговията и възможностите за развитие на българските бизнеси

Виктор Стоилов е онлайн маркетолог и основател на дигитална агенция Markademics. Фокусът на него и колегите му е върху изграждането на персонализирани рекламни стратегии за онлайн магазини в цял свят.


Вие имате богат опит в международната онлайн търговия – какво се промени за всички от началото на Covid-19?

Накратко казано, процесите, които би трябвало да отнемат повече от десетилетие, се случиха в рамките само на няколко месеца. На потребителите по цял свят им се наложи да намират всички необходими стоки и услуги онлайн, а на търговците – да възприемат, че дигитализацията не е бъдещето, а настоящето. Това обаче доведе до много по-сериозна конкуренция в онлайн търговията. Всички големи брандове, които инвестираха значителни бюджети в по-традиционни маркетинг канали, сега насочиха своите усилия в онлайн пространството.

Има ли промяна в платформите за рекламиране, на които разчитат онлайн магазините по цял свят?

Промени винаги има и в момента виждаме много сериозни заявки от страна на Tik Tok за бъдеща доминация на рекламния пазар. Ръстът на нови потребители в платформата може да се определи дори като плашещ, но тя все още не е достатъчно напреднала за достигане на сериозни резултати за онлайн магазините. Към този момент все още стълбовете на онлайн търговията си остават Facebook и Google, които са значително по-напреднали със своите алгоритми.

Много търговци, рекламиращи във Facebook, споменават за по-ниски резултати в сравнение с преди. Така ли е в действителност?

Както споменах, всички бизнеси разбраха, че онлайн търговията не е бъдеще, а настояще и това доведе до много по-сериозна конкуренция. Като добавим към нея и откритата война между Facebook и Apple, която води до проблеми с отчитането на резултатите от рекламните кампа-нии, задачата на маркетинг специалистите става все по-сложна. Така е, резултатите в момента могат да бъдат значително по-ниски, защото за един потребител се борят повече търговци. Не е достатъчно вече да разчитаме само на това, че имаме хубав продукт и че сме пуснали определен набор от реклами. Трябва да бъдем много по-креативни и последователни в действията си, за да имаме дългосрочни резултати – нещо, което, за съжаление, се оказва много трудна задача за българските онлайн магазини.

ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ ...
Кой е вашият доктор на съня ?!
Националният конкурс “Иновативно предприятие на годината 2022” търси предприемачите с визия
Изгодни условия и разнообразни опции за управление на доставките със Спиди

Какво пречи на българските онлайн магазини да растат?

Бих казал, че на българските търговци най-вече им липсва визионерство и по-мащабно мислене. Международните търговци правят дългосрочни планове и не гледат на бизнесите си ден за ден, както много често се случва у нас. Пречката за средностатистическия търговец в България е, че той мисли почти изцяло за моментната печалба, пренебрегвайки изграждането на лоялност и доверие в своята клиентска база.
А именно клиентската база е елементът, който в момента най-много се цени от всички бизнеси по света.

На какво бихте наблегнали, ако сте на мястото на един собственик на онлайн магазин?

Всичко зависи от целите на собственика на онлайн магазина. Но ако въпросът е на какво бих наблегнал, за да постигам дългосрочни резултати, то в основата би било изграждането на колкото се може по-лоялна клиентска база. Рекламите в социалните мрежи поскъпват всяка година, конкуренцията се увеличава, а световната икономика не е в своя разцвет. Това означава, че със сигурност придобиването на нови клиенти ще става по-трудно и по-скъпо в сравнение с преди. Наблягайки на това досегашната ни клиентска база да пазарува по-често от нашия магазин, можем да спестим сериозен ресурс.

Какъв пример могат да вземат българските онлайн търговци от своите колеги в чужбина?

Сериозните онлайн търговци в световен мащаб наблягат основно на правилната сегментация в своите маркетинг кампании. Има много ясно разграничение между подхода, използван за придобиване на един клиент, който до този момент не си е купувал нищо, и редовен купувач, който познава много добре дадения бизнес. Все повече се набляга върху потребителската психология и се вижда, че не е достатъчно просто да се предложат дадени продукти на пазара. Много по-важно е да се покаже какви проблеми можем да решим за потребителя и как да бъдем по-атрактивни за него. Изграждайки една цялостна стратегия и система от различни подходи, бизнесът има възможност за реално заемане на по-големи пазарни дялове. Така той придобива съвсем друг мащаб. Този тип мислене, за съжаление, за момента убягва на повечето български бизнеси.

Подобни публикации

Back to top button
Close