Днес във всички бизнес сегменти уебсайтът играе водеща роля в популяризирането на стоки и услуги. Дизайнът на сайта е труден процес, изискващ от дизайнерите умението да въплътят желанията на клиента и да осигурят удобството на посетителите на даден интернет ресурс.
Дизайнът на уебсайта е в основата на първото впечатление
Първото нещо, което потребителят вижда при отварянето на дадена уеб страница, е нейния дизайн. По него се оценява бизнес предприятието и му се отрежда определено място в класацията със сходни производители или доставчици. За повечето посетители влизането в даден уебсайт е първият контакт с компанията, затова е много важно да оставите у тях положително впечатление. За изпълнението на тази задача дизайнът на уебсайта трябва да се обмисли много сериозно.
Първото впечатление на потребителя ще бъде повлияно от много фактори: структурата на оформлението, преобладаващите цветове, броя на текстовите блокове, избора на шрифтове, отстоянията, симетрията и други значими детайли.
Защо е толкова важно да се вземат предвид тези фактори при създаването на уебдизайн на сайт?
Неотдавнашно проучване на Google установи, че на посетителя са му необходими само 17 секунди, за да си изгради мнение за външния вид на дадена уеб страница. Дори да се увеличи до 50 секунди, това пак е шокиращо число: за пет стотни от секундата човек решава дали се интересува от ресурса, или трябва незабавно да затвори раздела.
Резултатите на Google показват, че сайтовете с ниска визуална сложност са най-атрактивни.
Проучването изследва движението на очите на участниците по екрана. Допълнителният анализ показа колко време потребителите прекарват, взирайки се в отделните структурни елементи на уебсайта. При добро първо впечатление те ще прекарат повече време в сайта.
Най-продължителните периоди са следните:
- лого – 6,48 секунди;
- главно навигационно меню – 6,44 секунди;
- изображение на главната страница – 5,94 секунди;
- текстово съдържание – 5,59 секунди.
94% от участниците в проучването посочват предимно недостатъци на визуалния дизайн. Като например неподходящи цветови комбинации, твърде малък шрифт или прекалено много текст, лоша навигация и изскачащи прозорци. Що се отнася до полезността и достоверността на текстовото съдържание, само 6% от анкетираните оценяват сайта като полезен.
Атрактивният дизайн и лесната за използване навигация вдъхват доверие и желание за подробно проучване на съдържанието. Посетителите не се задържат на лошо проектираните сайтове, а още по-малко отварят вградените страници.
В Станфордския университет установяват, че 46% от потребителите оценяват съдържанието на дадена уебстраница въз основа на нейния външен вид. От значение е балансираното оформление, избора на цвят, размера и стила на шрифта.
Визуалният облик на страницата не е просто естетически елемент на съдържанието, а реален начин да се привлече и задържи вниманието на посетителя, както и да се вдъхне доверие. Затова при създаването на дизайна на уебсайта е важно да се помни неговата ключова роля. Също така трябва да е ясно, че създаването, дизайнът и популяризирането на сайта са тясно свързани помежду си.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Как да продавaме успешно в Амазон Тайните за създаване на уебсайт с минимален бюджет Какво представлява SERP и как работи?
Уеб дизайнът обикновено включва три основни етапа
Преди потребителят да може да види линка, към даден уебсайт, на първо място в търсачката, ресурсът трябва да премине през множество етапи на разработка, в които участват различни специалисти. Най-важният етап от създаването на уебсайт е разработването на уеб дизайн. Това е сложен процес, който има за цел да създаде функционална и удобна за посетителите структура. Висококачественият уеб дизайн се отличава с оригинални технически разработки, добър подбор на цветовете и ясен интерфейс. Всички тези компоненти заедно, правят ресурса привлекателен за потребителите.
- Техническо планиране
Процесът на проектиране започва с техническо планиране. Без да бъде ясно формулирана основната задача ще е трудно да се организира едновременната работа на няколко специалиста в различни области. На този етап е необходимо да е ясна целта на сайта, както и за коя целева аудитория е предназначен той.
Също толкова важен момент е да се определи какво клиентът очаква да получи от дизайнерския екип. За да избегнете взаимно разочарование, трябва да знаете какво техническо и творческо изпълнение ще задоволи бъдещия собственик на уебсайта.
На етапа за техническо планиране се разглеждат и други важни въпроси:
- структурата на интернет портала;
- основната цветова схема;
- наличието на скриптове;
- перспективите за разработване на ресурса.
- Създаване на дизайн за уебсайта
Разработването на дизайна също се разделя на няколко междинни етапа:
- На клиента се предлагат няколко варианти, които се различават по концепция.
- Собственикът на сайта избира един от вариантите и се съгласява с изпълнителя за извършването на необходимите промени.
- Оформление на вградените уеб страници (стоки/услуги, контакти, категории; ако ресурсът е адаптиран за мобилни устройства, се създават подходящи версии).
- Всички страници се съгласуват с клиента и се завършват, като се вземат предвид неговите желания.
Когато създавате дизайн на сайта, не го запълвайте с крайното текстово съдържание или изображения. Основното нещо на този етап е да се поставят успешно всички елементи на дизайна, а мястото за статии и снимки по време на работа да се запълни с демотекст и случайни изображения.
Колко варианти на дизайна трябва да бъдат показани на клиента?
По този въпрос няма определени стандарти. Общата тенденция обаче показва, че клиентите искат възможно най-много готови решения, за да могат да изберат това, което ще удовлетвори всичките им представи за бъдещия уебсайт.
- Оформление, програмиране и използване на CMS (Система за управление на съдържанието)
Тук има няколко фактора за постигане на успех:
- Многофункционалността на CMS – позволява прилагането на допълнителни модули без никакви затруднения.
- Колкото по-малък и разбираем е кодът, толкова по-бързо ще се зарежда сайтът.
- Разположение в различни браузъри (Cross-browser)