По време на Годишната конференция за онлайн маркетинг и търговия Digital4Plovdiv се срещнахме с един от лекторите, Петър Николов – разработчик с над 19 години опит. Преди 6 години основавa своя собствена компания. От 7 години в „Mobilio“ се занимава само с мобилни разработки и десктоп приложения предимно за Apple платформи.
Г-н Николов, Вие сте IT експерт и лектор в множество български и международни IT конференции. Бихте ли разказали нещо повече за себе си?
Ако трябва да съм честен, виждал съм много, много, много объркани електронни магазини, много объркани продукти, много объркани конфигурации. За съжаление, когато човек стартира, е възможно той да направи някакъв компромис с код, с качество и с някоя система.
Проблемът е, че както казваше великият Тодор Живков, грешките на разтежа водят до разтеж на грешките. И общо взето с годините грешките се увеличават, но когато хората са влезли в един коловоз, после не могат да избягат.
Чувал съм милиони пъти, че например WordPress не става, OpenCard не става, PrestaShop не става, Magento не става. Всъщност не – те са много хубави системи, обаче за съжаление начинът, по който са конфигурирани, не отговаря на изискванията на специалистите в момента, защото навремето, като са ги разработвали, е бил направен някакъв компромис, т.е. била е впрегната каруцата пред коня. И системите се ползват и до днес без никаква промяна.
И като дойде клиент, специалистите му казват: „Абе, пич, една нова магента с миграция ще струва 20-30 хиляди лева стартово“. И в резултат на това клиентът му казва: „О, тогава много си ми харесва PrestaShop-а и ще продължа да работя с него“. И така цирковете продължават. Също така грандиозен проблем е с така наречените SaaS-ове – отиваш, взимаш един SaaS да продаваш, обаче всичко зависи от това как работи самият SaaS, как е конфигуриран.
Също така не всички SaaS-ове са най-добрите – голяма част от тях са направени просто, за да се приберат едни пари. След всичко това за себе си мога да кажа, че се занимавам да ходя и да чистя глупости, направени след някой друг. Винаги така се получава.
В интервю споделяте, че днес повечето хора, които правят сайтове и се занимават с тяхното оптимизиране не познават фундамента и в крайна сметка тръгват да градят нещо нагоре, но основата им липсва. Как трябва да подходи човек, за да изгради един стабилен фундамент?
Много интересен въпрос. Тъй като скоро закупихме имот, в момента правя ремонт. Така станах специалист по канали, по ВиК, по електроинсталация, по дограма, по шпакловки и сега скоро сигурно ще стана специалист по изолации, улуци, тавани и всякакви такива истории.
Основната причина за това е, че идват хората и ми казват „Това трябва да се направи“. И аз ги питам кой е най-добрият вариант, а те ми отговарят „Шефе, каквото си избереш“. Аз обаче не съм специалист по тези неща и трябва да започна да чета по форумите, за да разбера кой е най-добрият вариант. Трябва също така да се консултирам с някого.
Ето точно това е фундамента. Но аз не искам да стана специалист по строително-монтажни дейности, а искам да си остана това, което съм. В крайна сметка мен никой не ме обучава, а после започват да ме питат „Този трегер трябва ли да го пробием?“. Защо питаш мен бе, човек, нали ти се занимаваш двайсет години да полагаш кабели?
Ето за този фундамент става въпрос. И така пред хората има два варианта – или трябва да извадят много пари, за да наемат най-добрите специалисти, които да направят необходимото, или самички трябва да си изцапат ръцете. Но за съжаление или парите са кът, или времето е кът, в резултат на което се правят компромиси и после всички страдат от тях. Трудно е и ще става все по-трудно.
Как масовият потребител реагира на развитието на социалните мрежи?
Едно време Фейсбук, например, беше много сладка социална мрежа – всички си шерваха блоговете, за да имат повече потребители. А в момента колко е рийча на блоговете на потребителите? – Нула. Трябва да се натрупа нещо, другите да го лайкнат, да го шернат, да го монтират, за да имаш рийч.
Преди също така във Фейсбук безплатно се рекламираха продукти, те стигаха до милиони потребители и рийча беше голям. В момента колко е рийча – нула цяло, нула и еди-колко си. Но все още има хора, които стоят с голямата идея, че ще направят една Фейсбук страница и ще се развият много. Ами за съжаление вече не е така. И лошото е, че хората не са обучени за такова нещо, а интернет се сменя буквално с часове – съответно и в Google, Фейсбук, Twitter, ePay, eMag и т.н. всичко се сменя, но хората живеят с някакви остарели схващания, остарели разбирания всичко това как трябва да бъде.
Същевременно обаче те не познават самите фундаменти, кое как работи и какво трябва да се направи. Мислят си, че промените, които стават, се случват, защото на тези от Фейсбука, например, нещо им е скимнало. Не, на тези от Фейсбука нищо не им е скимнало, просто те гледат да си направят по-добра реклама и да защитят интересите на техните инвеститори. Защото в крайна сметка при тях инвеститорите са най-важни. Въпреки че потребителите си мислят, че Фейсбук ги е прецакал. Не, не ги е прецакал, той внимава да не прецака инвеститорите, защото те са най-важните за тях. Потребителите са малко като последна дупка на кавала.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... 6 болезнени въпроса, които терзаят собствениците на уеб сайт За дигитализацията в арбитражните производства Онлайн моделиране на база данни
Кои качества на младите специалисти се ценят при работата в IT сектора?
Soft skills. Те понякога са по-важни от Hard skills. Soft skills е начинът на комуникиране, начин на изразяване, начин на мениджмънт, например емпатия и т.н. Hard skills означава да можеш да девелопваш, да кодиш, да администрираш системи. За някои позиции soft skills са много по-важни от hard skills. Аз познавам хора, които са много добри специалисти, но са абсолютни задници. И например му поръчаш да направи нещо, той те обижда пет пъти и чак тогава сяда да го прави. Еми сори, пич, ама си задник и общо взето хората затова избягват да работят с тебе, защото да – ти можеш да работиш, обаче веднага започваш с обидите. Нямаш soft skills.
По какви проекти работите в момента?
Интересни (усмихва се). В момента имам един проект с 10 милиона страници, които не могат да се индикисират от Google. Проектът е много грандиозен, много хубав и много проблемен, защото от 10 милиона страници Google успява да индикисира само 500 хиляди от тях. Но за съжаление проектът е с някакъв къстъм код и след много опити най-накрая успяхме да направим пробив и успяхме да видим няколко страници, които физически би трябвало да са индексирани, обаче Google не може да ги обходи. И най-сетне хванахме какъв им е патърът на тях и в момента се опитваме да видим защо точно тези страници се губят. Всъщност грандиозният проблем е, че те нямат линкове от категорията. Но в крайна сметка съм абсолютно убеден, че ще успеем да индексираме и десетте милиона страници.