Marketing

Дигитална маркетингова стратегия – на кое да обърнем внимание?

Християна Петкова е маркетинг мениджър в Дигитална агенция SEOMAX – една от водещите агенции за дигитален маркетинг в България. Зад гърба си Християна е работила върху повече от 100 проекта за развитие онлайн в сферата на маркетинговото планиране, Facebook маркетинг, Google Ads и анализиране. SEOMAX е сертифициран Google партньор.

Дигитална маркетингова стратегия – на кое да обърнем внимание?

Дигитална маркетингова стратегия – на кое да обърнем внимание?

Скоро участвах на едно събитие в Международен панаир Пловдив. Пред мен стояха 3-ма души (двама мъже и една жена) и преглеждаха Facebook. На един от мъжете му се появява реклама за конкретен продукт за подарък. Другият се засмива и казва „това ли гледаш в интернет“, а момичето възкликва от радост „Гледаш подаръци за рождения ми ден“. Мъжът, който сърфира във Facebook остава озадачен и казва, че не е преглеждал този продукт, а двамата му приятели не му повярваха. Те не знаеха за опцията за таргетиране във Facebook на потребители, чиито близки приятели имат в близката седмица рожден ден.

През 2018 повече от 63% от българското население използва интернет ежедневно за   присъствие в социалните мрежи, източник на информация и интернет разговори. Голяма част от офлайн процесите стават онлайн. Защо? Защото е много по-изгодно да се стартира онлайн магазин, в сравнение с отварянето на физически. Разходите за позициониране онлайн могат да бъдат значително по-ниски, а таргетирането много по-насочено.

С нарастващото „време“, което потребителят прекарва в интернет, се засилва и инвестицията на фирмите да се позиционират там, където е техният „идеален клиент“. Все по-голям брой компании включват в комуникационната си стратегия дигиталните канали, като най-често използваните са: социалните мрежи Facebook и Instagram, създаването на съдържание, SEO, Google Ads, имейли и др.

Обвързването на дигиталните канали е ключово за успеха на бизнеса. Също както билборда на ключова локация, радио рекламата, участието на изложение са част от годишната стратегия на фирмата, така и всяка една кампания или действие онлайн трябва да е породено от дигиталната маркетингова стратегия.

За вдъхновение на Вашия маркетингов екип и започването на вашата дигитална стратегия за 2020 г., създадохме списък със съвети при изграждането на дигиталната стратегия:

Планиране

Най-важното на първи етап е определянето на цели – ясни и измерими във времето. Ако се постави за цел например „Увеличение на продажбите с 20% през 2020 г.“ е препоръчително след това поставянето на така наречените KPIs – Key Performance Indicators.

Индикаторите за успех препоръчваме да бъдат изградени на база статистика за минали периоди, за да бъдат обективни и постижими.

Определяне на конкретна целева аудитория е важно за всеки един бизнес и всяко едно планирано действие зависи от нея.

Примери за Индикатори за успех:

Трафик към сайта – задаването на конкретен брой потребители, който е необходим за постигането на глобалната цел

Конкретен процент на реализация (Conversion Rate) – Процент на реализираните продажби спрямо трафика от уеб сайта

CPC – цена на клик

CPA – цена на резултат

Брой записани за бюлетин

Базови характеристики за целева аудитория:

Възраст

Пол

Професия

Местоположение

Образователно ниво

Семейно положение

Предизвикателства и цели (първични и вторични)

Страхове и ценности

Предпочитани източници на новини и комуникация

Блог, уебсайт и други влияния

Ако имате съществуващ уеб сайт и акаунт в Google Analytics за голяма част от горепосочените характеристики може да си помогнете с инструмента.

Маркетинговата фуния е метод, чрез който можете да визуализирате пътят на клиента във всяка отделна стъпка. От първия етап на осведоменост до момента на покупката всяка част от ангажираността на клиента с вашата марка може да бъде очертана и следователно планирана. Това е следващата важна стъпка в дигиталната стратегия, която е пропускана често от фирмите.

На база целите, индикаторите за успех, аудиторията и маркетинговата фуния могат да бъдат избрани каналите за комуникация онлайн. В България най-предпочитаните са:

Facebook поради големия брой потребители, успешната продажба в много ниши и анализите, които предоставя

Google Search Ads – моментното класиране на уеб сайта в Google над резултатите от органичното позициониране са примамливи за голяма част от фирмите в България

YouTube Аds– през изминалата година се наблюдава изключително ниска цена на преглеждане на видео клип

Съобразете съдържанието си с всеки етап от потребителския път

Няма смисъл да изпращате послание за продажба, когато потребителят е на етап осведомяване. Също така не е препоръчително да насочвате реклама с блог публикация към потребител, който добре познава вече продукта и е готов да купи.

Обърнете внимание на голямата картина, при анализиране резултатите от каналите за реклама

Ако рекламата ви не се представя добре, не гледайте само посланието, а вижте дали има несъответствие между това, което някой търси, съобщенията, които показвате и целевата страница, на която се озовават. Не всяка от рекламите ви цели продажба, затова като правите Анализа обърнете внимание и на другите показатели.

Бъдете в час с трендовете и ги прилагайте в стратегиите си

Дигиталният свят се развива всеки ден и за да бъдете преди конкуренцията, е важно да прилагате новите инструменти и подходи, които дигиталния свят предлага всеки ден.

През 2019 година трендовете са свързани с видео рекламирането, AI, чатботовете и Omnichannel маркетинга. Голяма част от агенциите развиваха собствени чатботове и изграждаха цели екипи за видео маркетинг – от създаването на видео съдържанието, обработката му до рекламирането му в интернет.

През 2020 се очакват да бъдат свързани с виртуалната реалност, чатботовете могат да бъдат заменени от личните съобщения в приложенията WhatsApp и Viber и още по-голямото използване на AI.

 

Покажи повече

Di Tech

DiTech | Добре дошли в света на дигиталните технологии

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close
Close