Повече по въпроса какви възможности за развитие предлага сферата на дигиталния маркетинг можете да научите от разговора, който проведохме със Смилен Смиленов.
Бихте ли разказали повече за дейността си през последните две години?
Последните 2 години от живота ми съм посветил изцяло на това да развивам себе си като личност и да усъвършенствам уменията си свързани с дигиталния маркетинг.
Отдал съм се на това да развивам успешно дигитална агенция IMPROVE, с която аз и моят екип помагаме на български и чуждестранни онлайн магазини и сайтове за услуги да увеличат своите лийдове, трафик и приходи чрез работещи практики и ефективни стратегии.
Кои според вас са най-важните компоненти на една успешна кампания за дигитален маркетинг?
Много е важно да разбирате клиента и как работи неговият бизнес, а не просто да бъдете в ролята на маркетолог. Една успешна кампания се основава на това да имаме ясни цели и да знаем какво искаме да постигнем, независимо дали е информираност за марката, генериране на потенциални клиенти или увеличение на продажбите.
Ключово е идентифицирането и разбирането на нашата целева аудитория, защото това е от решаващо значение за създаването на подходящо и ангажиращо съдържание, което да резонира с нея. Атрактивното съдържание е ключът към привличането на вниманието на нови потребители и задържането на интереса им към нас. Важно е да използваме комбинация от разнообразни формати, като видеоклипове, изображения и различни крейтиви, за да създадем привлекателна кампания и вълнуващо изживяване за нашата аудитория.
Консистентната комуникация и брандингът трябва да участват във всяка кампания. Нужно е марката да е последователна във всички дигитални канали, включително нашия уебсайт, социални медии, имейл кампании, офлайн активности и други. Накрая, но не на последно място е добрата и ефективна стратегия, която обикновено трябва да е изградена на база целите, които искаме да постигнем.
Обикновено ние създаваме стратегия, която да носи конкретни ползи и печалби на нашите клиенти като това е основната ни цел. Комбинация от тези компоненти и създаване на ефективна и измерима маркетингова стратегия ще ви донесат сигурен успех!
Какви ще са тенденциите в дигиталния маркетинг през 2023 и успявате ли да сте в крак с промените в индустрията?
Разбира се, стремим се винаги да сме в крак с новите тенденции и да се адаптираме към промените в нашата сфера, защото напоследък нещата се променят изключително бързо и динамично. Всички гиганти като Google, Facebook, Microsoft и други се надпреварват в разработката на технологии и ние сме длъжни да следим всичко случващо се покрай нас, за да можем да предоставим най-новите и добри решения за нашите клиенти.
Относно тенденциите мога да споделя няколко неща, които наблюдавам и следя
изкъсо от доста време и със сигурност ни засягат:
- Персонализирано съдържание
С нарастващото количество на данни за потребителите, които събираме и имаме ние можем да персонализираме своето съдържание и реклами, за да отговорят на индивидуалните нужди и предпочитания на всеки тип аудитория. Колкото по-персонализирано е
съдържанието, толкова по-ефективно ще е то.
- Оптимизиране на гласовото търсене
Тъй като гласовото търсене става все по-популярно, бизнесите ще трябва да оптимизират своите уебсайтове и съдържание, за да останат конкурентоспособни.
- Изкуствен интелект и машинно обучение
Използването на AI и машинно обучение ще се увеличи, което ще позволи на търговците да анализират по-добре данните и да вземат по-информирани решения. Също така някои AI
инструменти могат да бъдат както полезни на маркетолозите, така и във вреда на сайтовете, ако не се използват по предназначение и както трябва. Навлизането на нови AI решения на пазара дори може да застраши някои професии в сферата, но и да отвори нови хоризонти.
- Видео маркетинг
Популярността на видео маркетинга продължава да нараства, тъй като потребителите предпочитат да гледат видеоклипове пред четене на текст. Един добър пример е TikTok.
- Маркетинг с инфлуенсъри
Маркетингът с инфлуенсъри ще остане ефективен начин за брандовете да достигнат до целевата си аудитория, тъй като инфлуенсърите се смятат за по-надеждни и по-свързани от традиционните реклами. Важното е да използваме релевантни инфлуенсъри, който да
отговарят на бизнес нужните ни.
- Чатботове
Чатботовете ще станат по-сложни и преобладаващи в обслужването на клиенти, позволявайки на бизнеса да предоставя бързи и персонализирани отговори на потребителите.
- Изкуствена реалност
С разрастването на технологията за изкуствена реалност (AR) бизнесите ще могат да създават по-ангажиращи и завладяващи изживявания за клиентите в техните уебсайтове. От много време наблюдавам интересни възможности за онлайн търговците свързани с AR интегрирани решения в онлайн магазините, но тези решения са доста скъпи за момента и много малко търговци в България се възползват от тях, но вярвам, че това е бъдещето!
Отдавна ли е навлязъл изкуственият интелект в дигиталния маркетинг и какви предимства е предоставил на използващите го компании?
Да, мога да твърдя, че той е влязъл много, много отдавна и е част от дигиталния маркетинг. Много от платформите имат вече много добре обучени алгоритми и предоставят автоматизирани решения, които улесняват както работата на маркетолозите, така и на бизнеса.
Можем да очакваме много промени в следващите години и дори нещата в бранша могат да се променят драстично в рамките на 2-3 години. Ще навлизат все повече улеснения и автоматизирани възможности, които ще спестят голяма част от нашата работа, за да можем да се фокусираме върху човешкия фактор, който разбира се е най-важен.
Каква е вашата стратегия при разработване на дигитални кампании и какви са най-важните елементи, които трябва да включите?
Нужно е да определим целите си, както и да идентифицираме ясни KPIs. Също така добре е да си направим правилно разпределение на рекламен бюджет по канали. Трябва да имаме добра структура на кампаниите, както и ангажиращи послания към нашата аудитория.
Важно е да сме направили добро проучване и да знаем какви методи и подходи ще използваме при имплементирането на стратегията. Не на последно място трябва да преценим и рисковете, които могат да ни попречат да реализираме успешна кампания, за да не бъдем изненадани, а предвидливи.
Как определяте подходящия бюджет за кампания за дигитален маркетинг?
Бюджетът може да се определи на база възможностите на клиента и това какво искаме
да постигнем с тази кампания, както и това да знаем колко сме готови да дадем, за да постигнем целите си.
Определя се от това колко мащабна може да бъде кампанията и какъв е бизнесът, за който я правим. Добра практика е да се основаваме на статистически данни, който имаме от провеждането на предишни кампании. Така можем да направим по-ясна прогноза какво е нужно да постигане на желаните резултати и какъв бюджет ще ни е нужен.
Можете ли да дадете пример за особено успешна кампания за дигитален маркетинг, по която сте работили?
Разбира се, те са много и мога да кажа, че 99% от кампаниите ни до момента са успешни. Ще дам пример с един клиент с онлайн магазин, с който направихме добра кампания през периода за черен петък, на която предложихме добра оферта с до -40% намаление на голяма част от продуктите на клиенти. Ето и някои реални стойности:
● 485,08% ръст в приходите
● 295,83% ръст в транзакциите
● 127,83% ръст процент на реализациите
Периодът на кампанията беше от 20 до 26 ноември 2022 г. спрямо предходните 7 дни на същия този период. За съжаление не мога да споделя повече данни за клиента, но това беше една особено успешна кампания според нас.
Всеки бизнес ли има нужда от дигитален маркетинг? В кои сектори все още не е развит той?
Всеки бизнес има нужда от задължително дигитално присъствие и е необходимо той да се
адаптира към промените на пазара независимо какви ще са те. Ако не се приспособи, има опасност да бъде погълнат много бързо от новите “играчи” на пазара и най-вече големите монополи, който заливат българския пазар изключително бързо.
Много отрасли в момента са недоразвити. Един от най-бързо развиващите се сектори е онлайн търговията и основната причина за този прогрес се оказа пандемията. Онлайн търговците все още не могат да установят ползите от това да са онлайн и че така могат да достигнат до много по-голяма част от потребителите, отколкото чрез физическия си обект в някой град.
Вярвам, че в следващите години бизнесите ще осъзнаят все повече нуждата от дигитален маркетинг и ние сме насреща да помогнем на всеки бизнес, който реши, че иска да се развива и подобри онлайн присъствието и резултатите си.
Какви са най-големите предизвикателства, с които се сблъсквате при работа в дигиталната агенция и как се справяте с тях?
Най-големите трудности са постоянните промени и това, че технологиите и сектора се
изменят постоянно, което усложнява нашата работа. Давам пример с Google, които постоянно правят ъпдейти за класирането на сайтовете и ние трябва да наблюдаваме изкъсо всеки един ъпдейт, за да знаем какви действия да предприемем, така че да няма сътресения в трафика на нашите клиенти или поне той да бъде минимален.
Освен това напоследък срещаме недоверие в клиенти, които са работили с други големи и авторитетни агенции в България или фрийлансъри. Причината затова е, че те не са успели да
обърнат персонално внимание на бизнеса им и това е довело до лоши резултати.
Точно затова ние държим да обръщаме персонално внимание на всеки един проект и
да влизаме в обувките на клиента като така развиваме бизнеса и носим истински
резултати за него.
Какви умения и компетенции са необходими за работа в дигитална агенция?
Важно е хората, които искат да се занимават и работят в тази сфера да познават най-вече основите и това как работи дигиталният маркетинг за бизнеса, защото много от хората искат да пропуснат тези стъпки и да се втурнат директно в работа по проекти, което обаче няма да донесе резултати за бизнеса за жалост.
Нужно е да имат добро аналитично и стратегическо мислене, а също така и да мога да мислят за проектите, по които работят като за свой собствен бизнес, само така ще постигнат
успех.
ВИЗИТКА
Смилен Смиленов е основател и изпълнителен директор на дигитална агенция IMPROVE.bg, която спечели 2-ро място в конкурса “Сайт на годината” в категория “StartUp или малка фирма” при гласуване от публиката. Той е човек с изключително богат опит в дигиталния маркетинг в най-различни ниши като Спортни стоки, Автомобили, Мебели, Детски стоки, Електроуреди, Застраховки, Хранителни добавки, Бързооборотни стоки и много други. Управлявал е над 55+ онлайн магазина и проекта в България, Германия, UK, Австрия, Румъния, Гърция и останалата част от света.
Смилен е изучавал маркетинг, комуникации и иновации в университета МВБУ (Международно Висше Бизнес Училище). Бил е лектор в eCommerce Academy Conference, IAB Bulgaria, Digital CodeWeek, както още различни семинари и уебинари за дигитален маркетинг. Преминава през цялостната програма Ecommerce Success към Стопанския факултет на Софийския университет, организиран от BEA и множество курсове в SoftUni Digital и други.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Сблъсъкът на чатботовете: конкуренцията между Google и Microsoft Как новата тенденция UGC може да се превърне в ключ към успешен маркетинг? Няма изцяло защитен бизнес, но има по-малко рисков