• ЗА НАС
  • КОНТАКТИ
  • РЕКЛАМА
  • Вход
DiTech.bg - Онлайн медия и списание
European Digital Experts Association
  • ИТ Новини
    • Новини
    • Акценти
    • Анализи
    • Факти и прогнози
  • ИТ Мениджър
    • Маркетингови акции
    • Нови продукти
    • Полезно
  • ИТ Експерт
    • Експерти
    • Актуално
    • Личности
    • Мнения
    • Електронна търговия
  • ИТ Ресурси
  • ИТ Компании
    • Компании
    • Професии
    • Кариера
    • Стаж
  • Събития
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • ИТ Новини
    • Новини
    • Акценти
    • Анализи
    • Факти и прогнози
  • ИТ Мениджър
    • Маркетингови акции
    • Нови продукти
    • Полезно
  • ИТ Експерт
    • Експерти
    • Актуално
    • Личности
    • Мнения
    • Електронна търговия
  • ИТ Ресурси
  • ИТ Компании
    • Компании
    • Професии
    • Кариера
    • Стаж
  • Събития
Няма резултати
Вижте всички резултати
DiTech.bg - Онлайн медия и списание
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало ИТ Експерт

Защо киберсигурността е необходима за всяка компания и как да я подобрим?

Разговор с Пламен Мандаджиев - Director Strategy and Research в компанията Diamatix

Петя Карагеурова От Петя Карагеурова
14.03.2023
В ИТ Експерт
Време за четене: 1 минута
A A
0
Защо киберсигурността е необходима за всяка компания и как да я подобрим?
0
СПОДЕЛЯНИЯ
Share on FacebookShare on Twitter

В днешно време киберсигурността е ключов аспект за всяка организация, независимо от размера или отрасъла, в която функционира. В света на дигиталните технологии все повече се наблюдават различни видове кибератаки, които имат за цел да навредят на компютърните системи, данните и информацията на фирмите. Затова е изключително важно да се разбере как да се предпазим от тези заплахи и да се гарантира сигурността на компютърните системи. В тази статия ще разгледаме някои от най-важните аспекти на киберсигурността и ще предложим някои съвети за укрепване на сигурността на вашата организация.

Здравейте, г-н Мандаджиев! Можете ли да споделите какви са предизвикателствата пред сектора на cyber security?

Имам относително лесен отговор на този въпрос. Предполагам, че ще ви го дадат повечето хора, които са в този бранш. Най-голямото предизвикателство не е технологията. В момента на пазара има около 5000 различни софтуерни продукта свързани с киберсигурност. Тоест технологиите се развиват и става все по-добра и по-успешна.

Основният проблем е в осъзнаването на важността на киберсигурността в съвременния бизнес. Голяма част от обществото ни няма нужда от киберсигурност. Не го разпознава като критична зона, в която се инвестира време, усилия и финанси. Освен това широката публика не разпознава киберпрестъпността, като нещо сериозно, а просто като умни момчета и момичета, които си играят. За да не звуча прекалено песимистично, всъщност на държавно, европейско и корпоративно ниво мисленето вече се променя доста – създават се регулации, директиви, закони по отношение на киберсигурността. Изгражда се цялостното мислене за киберсигурност по цялата верига на доставки.

Сигурността по веригата на доставки е най-значимото нещо, което се е случило в киберсигурността през последните няколко години. Ако преди киберсигурността се разглеждаше предимно в рамките на конкретната бизнес организация , то сега обхватът е цялата екосистема и верига от доставки. В случай че искате да гарантирате своя продукт или услуга , вие трябва да обхванете цялата верига на доставки, която е ангажирана в този продукт или услуга.

Това за нас в България със сигурност ще промени доста начина на мисленето, към които ние се отнасяме към киберсигурността. Защото без съмнение печелившата индустрия в България е експертно ориентирана.

Най-голямото предизвикателство, пак ще го спомена, е липсата на осъзнатата нужда да бъде фокусирано усилие в тази посока. Виждаме го на най-различни нива. Ако трябва да бъда честен някой държави в Европейския съюз са малко по-напред в сравнение с нас. В България ние не обичаме превантивните мерки. Всичко е въпрос на промяна, узряване на начина на мислене. Така че фокусираното усилие в посока осъзнаване на проблема, е най-голямото предизвикателство.

Как една компания, която е обект на public relationship осъзнава нуждата от киберсигурност?

Ако отидете в един малък град в България и седнете на площада с една табелка „Аз съм експерт по киберсигурност“, колко хора ще ви обърнат внимание? Предполагам много малко. Но нека зададем друг въпрос – „Защо една компания трябва да инвестира в киберсигурност?“. Има няколко отговора. Първият, естествено е, за да гарантира своята сигурност. Един възможен отговор е, защото вие сте част от верига на доставка. Всяка една компания в едно или свое друго качество е част от верига на доставка. Респективно тя става по-конкурентно способна.

Когато една компания инвестира в киберсигурност, тя влага и в своя публичен имидж. Доколко тя, като организация се грижи за своите данни, за данните на своите клиенти, за промяната на своите процеси и т.н. Инвестициите в киберсигурност, са вложение в това как дадена компания се отнася към обществото. Ще дам един много прост пример. Вие няма как да изграждате добър имидж на една компания, ако тя си е неспособна да управлява поверените и от клиенти, служители и доставчици данни. Колкото по-голяма е една фирма, освен самия и бизнес, тя има и влияние върху обществото.

Вие как смятате – важно ли е българските компании да инвестират в киберзастраховки?

Разбира се! Но винаги има едно, но. Това че вие сте застрахован не означава, че когато нещо се случи, застраховката ще ви поеме всички щети. Тук е важно да се отбележи, че не говоря за материалните щети, а затова което споменах преди малко, а именно публичния имидж.

Има обаче един много добър страничен ефект от киберзастраховките, колкото и да звучи странно. Цената на киберзастраховките е в пряка зависимост от вашите вложения в киберсигурност. За нас това е още една добра причина да се погледне сериозно на цялата тематика. Представете си, че в къщи си поставите СОТ. Няма как да избегнете да не си сложите датчици, защото иначе няма да има смисъл. И по този начин вие самите си повишавате нивото на защита.

Има ли начин, по който фишинг атаките могат да бъдат предотвратени?

За съжаление нямам лесен отговор на този въпрос. Но ще се опитам да дам моята гледна точка. От една страна има доста съвременни продукти, който намаляват риска от фишинг. Технологията е изцяло в наша полза, което е чудесно. От друга страна, винаги в киберсигурността най-слабата точка е и ще бъде човека. Без значение колко и какви софтуери ще закупите и инсталирате, той винаги ще има възможността да направи тези софтуери безсилни, поради своето волно или неволно действие.

Едно от нещата, на които нашата компания силно залага, като част от целия ни бизнес модел, е концепцията за изграждане на оперативни процедури и знание за хората и служителите в комбинация с технологичните решения.

Ако погледнем това нещо на микро ниво ще видим, че най-големият проблем в една фирма що се отнася до хората в нея, независимо какви софтуери и защити притежава фирмата, е, че ако служителите нямат усещането, че техните лични данни и данните, които те притежават за компанията са важни, то тогава техническото решение приложено винаги ще бъде уязвимо. В основата на всяка сигурност стои управлението на риска и човешкия фактор без съмнение е ключов в този процес.

В съвременния свят, където фишинг атаките стават все по-интелигентни, най-малкото е необходимо да бъдем нащрек, когато ни се поискат лични данни или пароли. На  едно голямо кибер събитие в София, генералния мениджър на една от водещите в бранша компании съобщи пред публиката, че от 10 имейла, той е успял да разпознае само 6 като фишинг. Тук говорим за топ професионализъм, какво остава за нас обикновените хора.

Какви съвети бихте дали на българските компании, за да се осигури тяхната безопасност онлайн?

Ще го кажа така. Важно е за една компания да знае какво може да направи вътрешно и какво не може, за да предпази себе си от потенциални рискове. Да вземем за пример това, че в нашата компания не си чистим офиса сами и не си осигуряваме електричество, защото не сме добри в тези области и има специализирани фирми, които го правят.

Първата стъпка в този процес е осъзнаване на проблема – както вече казах няколкократно. След това е важно да се разбере какво може да се направи вътрешно и какво може да се купи отвън. Третата стъпка е да се развият оптимални решения за размера и бизнес модела на компанията, а четвъртата е да се поддържат тези решения като константен начин на работа. Важно е да се направят фундаментални промени, които да се поддържат завинаги – киберсигурността е процес в постоянно развитие и управление , а не постигната статична цел.


ВИЗИТКА

Пламен Мандаджиев има над 20 годишен опит в ИТ бранша. Работил е в няколко компании – като се започне от такива с капацитет до 10 човека и се стигне до брандове с над 100 хил. служители. Заемал е различни позиции и се е занимавал както със стартъпи, така и с топ световни организации. С годините е имал възможността да натрупа богат и разнообразен опит – както в ролята на консултант или изпълнител, така и като мениджър. Една от предпоследните му позиции е била генерален мениджър на компания с 230 служители.

От 6 месеца заема длъжността „Director Strategy and Research” в компанията „Diamatix“, която се развива в областта на киберсигурността. Позицията му е фокусирана върху това как компанията може да открие за себе си нови продукти, услуги и пазари. Успоредно с това е част от екипа базиран в Ню Йорк финтех стартъп „Affinity Capital Exchange” като ръководител на технологичния екип, отговарящ за дигитална платформа и ИТ операциите.

ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ...
Няма изцяло защитен бизнес, но има по-малко рисков
Какви са различните Блокчейн приложения и защо да направите инвестиция в тях?
Как да изберем бъдещ работодател в технологичния сектор?
СподелетеTweetPin
Design Expert Design Expert Design Expert

Свързани Новини

Бъдещето на роботиката и иновациите - какво може да очакваме в следващите години

Бъдещето на роботиката и иновациите – какво може да очакваме в следващите години

31.03.2023
Успехът на BeVine - каква е визията за бъдещето на винения бизнес според съоснователя на компанията

Успехът на BeVine – каква е визията за бъдещето на винения бизнес според съоснователя на компанията

20.03.2023
Как 5G подобрява възможностите на Интернетът на нещата (IoT)?

Как 5G допринася за развитието на IoT?

14.03.2023
Как дигиталният маркетинг променя начина, по който бизнесите достигат до своите клиенти

Как дигиталният маркетинг променя начина, по който бизнесите достигат до своите клиенти?

13.03.2023
AR и VR технологии: Изживяване на реалността по нов и иновативен начин

AR и VR технологии: Изживяване на реалността по нов и иновативен начин

09.03.2023
Бъдещето на автономните превозни средства и тяхното въздействие върху транспорта

Бъдещето на автономните превозни средства и тяхното въздействие върху транспорта

08.03.2023
Моля, влезте в профила си, за да коментирате
DiTech Special Edition Magazine 2022 DiTech Special Edition Magazine 2022 DiTech Special Edition Magazine 2022
Digital4 Ruse Digital4 Ruse Digital4 Ruse

Категории

  • Актуално
  • Акценти
  • Анализи
  • Експерти
  • Електронна търговия
  • ИТ Експерт
  • ИТ Компании
  • ИТ Мениджър
  • ИТ Новини
  • ИТ Ресурси
  • Кариера
  • Компании
  • Личности
  • Маркетинг
  • Маркетингови акции
  • Мнения
  • Нови продукти
  • Новини
  • Полезно
  • Професии
  • Стаж
  • Събития
  • Факти и прогнози

Най-популярни публикации

Няма изцяло защитен бизнес, но има по-малко рисков

4 интересни приложения на изкуствения интелект

Как дигиталният маркетинг променя начина, по който бизнесите достигат до своите клиенти?

Какви са различните Блокчейн приложения и защо да направите инвестиция в тях?

Защо киберсигурността е необходима за всяка компания и как да я подобрим?

5 начина, по които технологиите променят живота ни

Изкуственият интелект в съвременния свят

Дигиталните технологии днес

Последни публикации

Ingenico придобива българския финтех стартъп Phos

Ingenico придобива българския финтех стартъп Phos

31.03.2023
Бъдещето на роботиката и иновациите - какво може да очакваме в следващите години

Бъдещето на роботиката и иновациите – какво може да очакваме в следващите години

31.03.2023
Как Pfizer променя фармацевтичната игра с устойчива дигитализация?

Как Pfizer променя фармацевтичната игра с устойчива дигитализация?

29.03.2023

Меню

  • ИТ Новини
  • ИТ Експерт
  • ИТ Мениджър
  • ИТ Компании
  • ИТ Компании
  • Събития
  • ИТ Новини
  • ИТ Експерт
  • ИТ Мениджър
  • ИТ Компании
  • ИТ Компании
  • Събития

Информация

  • Контакти
  • Реклама
  • Портфолио
  • Календар на Събития

Digital Technology 2022 Special Editon

Digital Technology Special Editon 2022
CEO Forum
Enterprise
HR Manager
DiTech
Orator
Jenski Taini
MyJob
Fit World
  • Част от Internet Media Group © 2011 - 2022
  • Общи условия за ползване
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • ИТ Новини
    • Новини
    • Акценти
    • Анализи
    • Факти и прогнози
  • ИТ Мениджър
    • Маркетингови акции
    • Нови продукти
    • Полезно
  • ИТ Експерт
    • Експерти
    • Актуално
    • Личности
    • Мнения
    • Електронна търговия
  • ИТ Ресурси
  • ИТ Компании
    • Компании
    • Професии
    • Кариера
    • Стаж
  • Събития

Copyright 2011-2022 © Всички права запазени.

Добре дошъл отново

Влезте в профила си

Забравена парола?

Възстановете паролата си

Моля, въведете потребител или имейл адрес, за да възстановеи.

Вход
Този сайт използва "бисквитки" и други технологии за проследяване, за да ви помогне да навигирате и възможността ви да предоставяте обратна връзка, да анализирате използването онлайн маркетинг услуги, да помагате в нашите рекламни и маркетингови усилия за по-добро удобство на потребителите.
Приеми
Промени настройките
Настройки на кутийката за бисквитки
Настройки на кутийката за бисквитки

Настройки на Поверителността

Реши кои бисквитки искаш да позволиш. Можеш да промениш настройките винаги. Това, обаче може да изключи някои функции. За информация как да изтриеш бисквитките, виж Помощта на браузъра си. Научи повече за бисквитките, които използваме.

Можеш да превключваш различни видове бисквитки с плъзгача:

  • Блокирай всички
  • Нужни
  • Функционални
  • Аналитични
  • Рекламни

Този сайт ще:

Този сайт няма:

  • Нужни: Запомням твоите настройки за бисквитки
  • Нужни: Позволи бисквитки на сесиите
  • Нужни: Събирам информацията, която въвеждаш във формулярите за връзка, формулярите за бюлетини по страниците
  • Нужни: Следя какво вкарваш в пазарската си количка
  • Нужни: Удостоверявам, че си влезнал в акаунта си
  • Нужни: Помня избраната от тебе версия на езика
  • Functionality: Remember social media settings
  • Functionality: Remember selected region and country
  • Analytics: Keep track of your visited pages and interaction taken
  • Analytics: Keep track about your location and region based on your IP number
  • Analytics: Keep track of the time spent on each page
  • Analytics: Increase the data quality of the statistics functions
  • Advertising: Tailor information and advertising to your interests based on e.g. the content you have visited before. (Currently we do not use targeting or targeting cookies.
  • Advertising: Gather personally identifiable information such as name and location
  • Запомня твоите данни за вход
  • Нужни: Запомням твоите настройки за бисквитки
  • Нужни: Позволи бисквитки на сесиите
  • Нужни: Събирам информацията, която въвеждаш във формулярите за връзка, формулярите за бюлетини по страниците
  • Нужни: Следя какво вкарваш в пазарската си количка
  • Нужни: Удостоверявам, че си влезнал в акаунта си
  • Нужни: Помня избраната от тебе версия на езика
  • Functionality: Remember social media settings
  • Functionality: Remember selected region and country
  • Analytics: Keep track of your visited pages and interaction taken
  • Analytics: Keep track about your location and region based on your IP number
  • Analytics: Keep track of the time spent on each page
  • Analytics: Increase the data quality of the statistics functions
  • Advertising: Tailor information and advertising to your interests based on e.g. the content you have visited before. (Currently we do not use targeting or targeting cookies.
  • Advertising: Gather personally identifiable information such as name and location
Запази и затвори