VR (виртуална реалност) и AR (добавена реалност) са две тясно свързани технологии, които позволяват на потребителите да възприемат дигиталната среда по различни начини.
Виртуалната реалност създава напълно завладяваща дигитална среда, с която потребителите могат да взаимодействат чрез специализирани устройства. Тези устройства обикновено представляват очила, които показват дигитални изображения.
Очилата съдържат и сензори, които следят движенията на потребителя и съответно настройват виртуалната среда. Технологията за виртуална реалност обикновено се използва в игрите, симулациите, обучението и образованието.
От друга страна, добавената реалност наслагва дигитални елементи върху реалния свят. Потребителите могат да изпитат AR чрез специализирани устройства или просто като използват своите смартфони или таблети.
Технологията AR обикновено използва сензори за изследване на заобикалящата потребителя среда и след това добавя дигитални елементи като текст, графики или анимации върху лица и предмети. Технологията AR се използва често в области като реклама, игри, онлайн пазаруване и дори в здравеопазването.
Добавена реалност в онлайн пазаруването
Много търговски компании инвестират в изработването на приложения с добавена реалност, чрез които потребителите могат да „изпробват“ продукта преди да го закупят. Това може да стане чрез специални AR/VR очила или чрез камерата на телефон.
Козметични марки, като Sephora например, използват AR технология. Приложението на марката използва „разпознаване на лицe“, за да даде възможност на клиентите да изпробват продукти навсякъде. Приложението сканира лицето ви, разпознава очите, устните и бузите ви и ви позволява да изпробвате грима виртуално, за да видите как изглежда една очна линия или някакво червило върху вас.
Друга компания използваща тази технология е Ikea. С приложението Ikea Place в App Store може виртуално да поставите 3D мебели в реален размер в собствената ви стая. Чрез камерата на смартфона може да ги местите с пръст и да им сменяте цвета.
Марката Nike, използваща AR технология, позволява на потребителите да пробват различни модели обувки отново чрез камерата на смартфон или таблет.
Друга интересна тенденция в търговията на дребно е инвестирането в AR огледала във физически магазини. Съществуват два основни метода за работа с AR огледала.
Първият е чрез използване на екран с технология за сензори за движение, поставен зад огледалото, след което се използва AR за наслагване на изображения върху огледалото в реално време.
Вторият метод е като не се използва истинско огледало, а вместо това се използва дигитален дисплей с камери, подобен на изключително голям смартфон.
Виртуалната реалност в онлайн пазаруването
Виртуалната реалност (VR) има потенциал да промени начина, по който хората пазаруват онлайн. Вместо да преглеждат изображения на продуктите, потребителите ще могат да изпитат усещането, че са в магазина или дори да пробват дрехи и аксесоари без да напускат дома си.
С помощта на VR технологиите, магазините ще могат да създадат виртуални магазини, където потребителите да се пренасят, да разглеждат продукти и да ги купуват. Това ще даде възможност на клиентите да пробват нещата, които искат да купят, преди да ги закупят, и да имат реален опит в магазина, който ще увеличи удовлетвореността им.
Възможно е също да се създадат виртуални примерни зали за мебели или дори виртуални градини, където клиентите могат да се придвижват и да избират мебели или растения за своите домове.
Това ще предложи на посетителите изключителен и иновативен начин за пазаруване, който ще допринесе за подобряването на онлайн търговията и за увеличаване на продажбите. Виртуалната реалност може да промени начина, по който хората пазаруват и да го направи по-удобен и по-забавен, като предлага изцяло ново и иновативно преживяване.
Добавена реалност в здравеопазването
Добавената реалност (AR) има потенциала да направи революция в здравната индустрия, като подобри медицинското образование, обучение и грижите за пациентите. Ето някои начини, по които AR се използва в здравеопазването:
-
Медицинско образование и обучение
AR може да се използва за симулиране на медицински процедури и анатомия, което позволява на студентите по медицина и здравните специалисти да практикуват и подобряват уменията си. Например очилата с AR могат да показват 3D модел на човешкото тяло, което позволява на студентите по медицина да усъвършенстват своите умения без да е необходимо да се излагат на реални рискове и опасности.
-
Хирургично планиране
AR може да се използва за създаване на 3D виртуален модел на анатомията на пациента, което позволява на хирурзите да планират и практикуват сложни операции преди действителната процедура. Тази технология може да се използва и за насочване на хирурзите по време на операцията, като им предоставя информация в реално време за анатомията на пациента.
-
Рехабилитация
AR може да се използва за създаване на интерактивни упражнения за рехабилитация на пациенти. Например, виртуална игра може да се използва, за да помогне на пациентите с координацията ръка-око, баланса и мобилността.
Като цяло AR е на път да подобри качеството на грижите за пациентите, да намали медицинските грешки и да подобри медицинското образование и обучение.
Както VR, така и AR имат потенциала да направят революция в много индустрии и области – от развлеченията и пазаруването до образованието и здравеопазването. VR и AR може да осигурят по-завладяващи преживявания и може да се използват за създаване на по-интересни и интерактивни среди за обучение. С развиването на технологиите, може само да очакваме още по-иновативни приложения на VR и AR.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Как новата тенденция UGC може да се превърне в ключ към успешен маркетинг? Бъдещето на автономните превозни средства и тяхното въздействие върху транспорта Интелигентните домове и как те може да променят ежедневието ни