Автономните превозни средства (АПС) имат потенциала да направят значителна революция в транспорта. Очаква се те да подобрят пътната безопасност, да намалят задръстванията, да увеличат мобилността на възрастните хора и хората с увреждания и дори да намалят емисиите на парникови газове.
Ето някои потенциални въздействия на автономните превозни средства върху транспорта:
- Подобрена пътна безопасност
Една от най-значимите бъдещи ползи от автономните превозни средства е възможността им да намалят пътнотранспортните произшествия. Автоматичните превозни средства могат да използват сензори, камери и други технологии, за да наблюдават заобикалящата ги среда и да вземат решения за части от секундата, за да избегнат произшествия.
- Намаляване на задръстванията
АПС могат да комуникират помежду си и със системите за движение, за да оптимизират маршрутите си и да намалят задръстванията. Те могат също така да се движат по-ефективно, като намаляват времето, прекарано в бездействие в трафика.
- По-голяма мобилност за възрастните хора и хората с увреждания
Автономните превозни средства имат потенциала да увеличат мобилността на възрастните хора и хората с увреждания, които може да не могат да шофират сами.
- Намаляване на емисиите на парникови газове
Автономните превозни средства могат да бъдат програмирани да се движат по-ефективно, като по този начин се намалява количеството на изразходваното гориво и емисиите на парникови газове.
- Промени в градското планиране
Автомобилите могат да доведат до промени в градското планиране, тъй като може да са необходими по-малко места за паркиране и пътищата могат да бъдат препроектирани, за да могат да се приспособяват към тях.
- Промени на пазара на труда
Автономните превозни средства могат да изместят някои работни места, като например шофьори на таксита и камиони, като същевременно създадат нови работни места в области като поддръжка на АПС и разработване на софтуер.
- Промени в застрахователната индустрия
С намаляването на риска от произшествия с автоматичните превозни средства застрахователната индустрия може да се преориентира към киберрискове, като хакерски атаки и софтуерни грешки.
Като цяло въздействието на автономните превозни средства върху транспорта се очаква да бъде значително, но все още не е ясно как точно ще се случат тези промени през следващите години.
Дали автономните превозни средства са безопасни и безгрешни?
Автономните превозни средства не са напълно безгрешни или напълно безопасни. Въпреки че са проектирани да бъдат по-безопасни от традиционните превозни средства, управлявани от хора, те все още имат ограничения и могат да допускат грешки.
Едно от най-големите предизвикателства за автономните превозни средства е навигирането в сложни или непредсказуеми ситуации, като например неочакван ремонт на пътища, изскачащи на пътя пешеходци или животни или неблагоприятни метеорологични условия.
Освен това технологията, която захранва автономните превозни средства, все още се развива и все още има някои проблеми със сензорите, софтуера и комуникационните системи, които могат да повлияят на тяхната безопасност.
Важно е обаче да се отбележи, че производителите на АПС и регулаторните органи непрекъснато работят за подобряване на безопасността и надеждността на тези превозни средства.
Провеждат се тестове и изследвания за идентифициране и решаване на потенциални проблеми, а стандартите за безопасност се разработват, за да се гарантира, че автономните превозни средства са възможно най-безопасни.
Въпреки всичко, АПС имат потенциала значително да намалят броя на произшествията и да подобрят пътната безопасност.
И накрая, нека засегнем един важен и интересен въпрос
Кой поема вината, ако водач бъде блъснат от превозно средство без водач? Собственикът? Или производителят за това, че е продал продукт, който не може да защити потребителя, в случая пътника в автономното превозно средство.
Това са правни въпроси, които вероятно ще започнат да стават все по-актуални. В бъдеще може да се увеличи броят на съдебните дела за отговорност за такъв тип продукти. В някои ситуации производителят може да се разглежда и като „водач“.
В крайна сметка, всеки, който иска да докаже вина от името на изкуствен интелект или компютърна програма, ще трябва да води дълга и трудна битка пред себе си. Ограниченият прецедент прави тази теория трудна за отстояване в съда, но не и невъзможна.
С излизането на все повече АПС по пътищата, тези въпроси ще стават все по-често срещани, а правното им въздействие ще става все по-ясно.
Автор: Александра Попова
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Интелигентните домове и как те може да променят ежедневието ни Google Ads: Какво е и как работи? Какви са различните Блокчейн приложения и защо да направите инвестиция в тях?