Marketing

IT маркетинг: какво е това, инструменти, структура

Често има объркване между понятията „Интернет маркетинг” и „IТ маркетинг”, маркетинг за IТ компании. Има много области, в които и двата термина – интернет маркетинг и IТ маркетинг се използват на равни начала.

Така например, продажбата на софтуер на Microsoft е едновременно и двете. Но в същото време езикът няма да се обърне да каже „IТ маркетинг“ по отношение на продажбата на спортни облекла в онлайн магазина или популяризиране с помощта на банери в интернет на нова марка енергийни напитки.

За да се изясни и опрости разбирането, по-нататък в статията ще приемем, че IТ маркетингът е използването на инструменти на Интернет-маркетинга за популяризиране на продукти и услуги на IТ компании.

По насоченост маркетингът за IТ сектора може да бъде разделен на два вида:

  • External – маркетинг, който е насочен към привличане на клиенти за компании .
  • Internal – маркетинг, който е насочен към привличане и задържане на служители. Често във връзка с вътрешния маркетинг се използва терминът HR branding, бранд на работодателя или Employer branding.

С  двата вида маркетинг можете да се запознаете по-подробно в статията „От какво се състои маркетингът за ИТ компания“.

Employer branding ( развитие бранда на работодателя) е редица действия на компанията, насочени на взаимодействие, както със съществуващите служители ( за повишаване на тяхната ангажираност и лоялност), така и привличане на нови служители. Основната цел е да се покаже компанията в най-положителна светлина, привлекателна от гледна точка на потенциалните служители, както и да се създаде положителен имидж и привлекателност на компанията за потенциални партньори и други ключови заинтересовани страни.

 

EXTERNAL MARKETING TOOLS ( Външни маркетингови инструменти за IТ):

  1. Research & Analysis. Всичко започва с изследвания и анализи: конкуренти, IТ пазар, успешни казуси, платформи за търг, специализирани външни ресурси и др.)
  2. Работа с уебсайта на компанията. (активно използване на уеб анализи от безплатни и най-популярни инструменти за уеб анализи – Google Analytics); технически одит на уебсайта; вътрешна SEO оптимизация; контент маркетинг (подготвяне на уникално съдържание по конкретни ключови думи, също включва видео съдържание, което набира скорост. Това може да бъде видео интервю, промоционален видеоклип на компанията и т.н.).
  3. Работа с външни ресурси. Те включват: поставяне на информация за фирмата в специализирани директории; поставяне на висококачествена статия на външен ресурс в замяна на активна връзка към уебсайта на нашата компания; работа с форуми, където могат да бъдат потенциалните клиенти; уебинари.
  4. Подготовка на PR & Маркетингови материали (фирмени презентационни материали, Бели книги (White paper), Case studies, казуси, подготовка на материали за блога на компанията).
  5. Работа със социалните медии. Това обикновено е LinkedIn, Facebook, Twitter. Освен това, в зависимост от пазара, в който компанията се стреми да влезе, има и много западни социални мрежи, напримеример XING за германския пазар, на който си струва да се обърне внимание.
  6. Партизански маркетинг за ИТ компании. Това е може би една от най-ефективните и рентабилни техники в маркетинга. Но в същото време малко хора знаят как да го използват правилно. Те включват: коментиране на тематични публикации, с позоваване на марката на нашата компания, понякога с линк към уебсайта на компанията. Важно: не трябва да изглежда като реклама, а по-скоро като препоръка на незаинтересован човек.
  7. Офлайн събития. Участие на фирмата в специализирани изложения, конференции, семинари и др. Важно условие е това събитие да има целева аудитория на компанията, потенциални клиенти и партньори. Цел: да докаже своята компетентност, да повиши осведомеността за марката и по този начин да привлече потенциални клиенти и партньори.

 

INTERNAL MARKETING TOOLS (вътрешни маркетингови инструменти):

  1. Research & Analysis. И тук всичко започва с проучвания и анализи: конкуренти, заплати и „екстри“ в ИТ.
  2. Работа с уебсайта на компанията. В идеалния случай има отделен уебсайт за потенциални служители. Ако фирмата няма такава възможност, тогава се създава отделна секция на главния сайт за кандидатите. Там се публикува цялата информация, която може да бъде полезна на потенциалните служители: активни работни места; проекти и реномирани клиенти, с които компанията се гордее; условия на труд във фирмата (можете да се похвалите с всички видове бонуси, които компанията предоставя на своите служители); възможности за развитие в компанията и др. Тук също ще бъде много добре видео съдържание, което е по-добро от всеки текст, ще разкаже за характеристиките на компанията, за служителите, за чудесни корпоративни събития и др.
  3. Различни PR и рекламни материали на фирмата. Много е важно за IТ компанията да има свой собствен корпоративен стил, фирмена марка, с корпоративни цветове, символи, които съответстват на духа на компанията. Въз основа на търговската марка се подготвят всички рекламни материали на фирмата. Например, брошури за трудови борси в университети, за специализирани конференции, за служители (например чаши, тениски, бележници).
  4. Работа със социалните медии.

Работата със социалните медии за вътрешният маркетинг е също толкова важна, колкото и за външния. Много компании създават отделни страници и групи със социални мрежи:

– ориентирани към клиента

– ориентирани към потенциалните и съществуващите служители.

По-горе сме изброили само някои от инструментите на IТ маркетинга. Ако искате да разберете по-подробно как правилно да рекламирате продукт или услуги на IТ компания и как да извлечете максимума от IТ маркетинга, можете да преминете Курс „Онлайн маркетинг и SEO“ в IMG IT ACADEMYПловдив.

Покажи повече

Di Tech

DiTech | Добре дошли в света на дигиталните технологии

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close
Close